روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

مرگ مشکوک متهم 20 ساله در کلانتری میانه

ابوالفضل رجبی 20‌ساله بود؛ متولد 1372. یک کارگر معمولی کارگاهي معمولی در شهر کوچکشان که در کنار پدرش کار می‌کرده است. داستان پنجشنبه هفته پیش شروع شد؛ وقتی ساعت تازه هشت صبح شده بود. خانواده لابد هنوز خواب و بیدار بودند که کسی زنگ خانه‌شان را زد. آمده بودند پسرشان را با خودشان ببرند. آن روز هفت مامور اداره آگاهی میانه به خانه ابوالفضل رجبی رفتند و به پدر‌و‌مادرش گفتند پسرشان باید به جرم سرقت چند موتورسیکلت با آن‌ها به آگاهی برود. ابوالفضل با آن‌ها رفت و دیگر هیچ‌وقت بازنگشت.
پدر، مادر و پسرعمه ابوالفضل دو روز بعد به دیدن او می‌روند. تا عصر شنبه حالش خوب بوده، یکشنبه، اما داستان عوض می‌شود؛ یکشنبه می‌شود روز مرگ ابوالفضل.
یکی از دو سلول کلانتری 13 میانه می‌شود آخرین جایی که او دیده، آخرین جایی که از پشت میله‌ها و دیوارهایش صدای سلول بغلی را شنیده، آخرین جایی که چیزی خورده و چیزی نوشیده است. حالا مسئولان قضایی میانه می‌گویند که ابوالفضل خودکشی کرده است.
یکشنبه وقتی علی رجبی، پدر او، به کلانتری می‌رود دوباره پسرش را ببیند، ماموران آگاهی می‌آیند جلو، به او می‌گویند: «خدا پسرتان را بیامرزد.» پدر ابوالفضل می‌شنود «خدا پسرتان را بیامرزد» و نمی‌داند چه می‌شنود. می‌شنود و باور نمی‌کند. هنوز هم باور نکرده است.
خودش این‌ها را به بهار می‌گوید: «به من می‌گویند پسرم با بند شلوارش خودش را در سلول‌دار زده است. من شنبه او را دیدم، سالم بود، مشکلی نداشت. یکشنبه که به کلانتری رفتم به من گفتند که او خودش را کشته است. یکی از درجه‌داران آگاهی میانه به من گفت او 600 موتور را دزدیده است. به من گفت خدا پسرتان را بیامرزد و دیگر هیچ جواب دیگری در این‌باره به من نداد. هنوز هم جنازه‌اش را ندیده‌ام.»
نمی‌خواهد هم که جنازه پسرش را ببیند، دلش پسر 20‌ساله سالمش، پسر سالمش که در کارگاه او کارگری می‌کرده است، می‌خواهد: «به من می‌گویند او با بند شورت خودش را‌ دار زده است. او 65‌کیلو وزن داشت، چطور می‌شود خودش را با یک بند‌دار زده باشد؛ این با عقل جور درنمی‌آید. من آن روز به ماموران کلانتری گفتم اگر او ‌هزار موتور را هم دزدیده بود، دلیل نمی‌شود که او را بزنند و بکشند. باید پرونده او در دادگاه رسمی رسیدگی می‌شد نه این‌که پرونده او در کلانتری بسته شود. من حالا هم دنبال جنازه‌اش نیستم، من پسرم را سالم می‌خواهم، همان‌طور که او را بردند، همان‌طور هم باید به ما پسش بدهند

ماموران آگاهی به پدر ابوالفضل گفته‌اند او 600 موتور را دزدیده بوده است ولی محرمی، دادستان میانه می‌گوید او 40‌موتور را دزدیده است: «حدود پنج‌شش دستگاه از این موتورها را جمع‌آوری کرده‌ایم ولی هنوز باقی پیدا نشده‌اند.» او همین تعداد زیاد موتورهای دزدی را دلیل اصلی ابوالفضل برای خودکشی می‌داند.

ماموران وظیفه داشته‌اند که هر 20‌دقیقه یک‌بار به سلول این فرد سر بزنند ولی این کار را انجام نداده‌اند. از طرف دیگر کلانتری مجاز بوده است تا 24‌ساعت فرد بازداشتی را در بازداشتگاه کلانتری نگه دارد و بعد او را به زندان بفرستد ولی مسئولان این کلانتری او را سه روز در بازداشتگاه کلانتری میانه نگه داشته‌اند.»
ابوالفضل رجبي فرد سالمي بوده و سابقه بيماري‌هاي رواني يا خودكشي نداشته است:‌ «او يك جوان نرمال بوده كه هيچ سابقه‌اي در آسيب رساندن به خودش نداشته است. او قبلا البته يك بار براي سرقت به زندان رفته بود و مجازاتش را كشيده بود ولي اين دليل نمي‌شود كه تا يك دزدي ديگر در اين شهر اتفاق بيفتد، به گردن او بيندازند. آگاهي مكلف است نسبت به جرايمي كه اتفاق مي‌افتد تعيين تكليف كند.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/337173

مرگ مشکوک يک زن با شليک گلوله!

ساعت 8:20 صبح روز گذشته، ماموران کلانتري جهاد در تماس با قاضي ويژه قتل عمد، از مرگ مشکوک زني در منطقه کوهسنگي مشهد خبر دادند.
بررسي ها نشان مي داد گلوله از سلاح شکاري به سر زن ۶۲ ساله شليک شده است و سلاح نيز در دستان متوفي قرار دارد.
همسر اين زن در بازجويي ها گفت: ساعت ۲ بامداد صداي گلوله را شنيدم و ديدم همسرم دراز کشيده و مغزش متلاشي شده است اما به هيچ کس اطلاع ندادم. بعد از آن هم دوش گرفتم و خوابيدم .
وي درباره خون هاي ريخته شده روي لباس هايش گفت: رفتم نبض همسرم را بگيرم که لباس هايم خوني شد. وي در پاسخ به قاضي موحدي راد که پرسيد وقتي سر همسرت اين گونه متلاشي شده بود آيا او نبضي هم داشت؟ گفت: من به وظيفه انساني و پزشکي خودم عمل کردم.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/337040

تعطیلات ثروتمندان در فضا با بلیت 200 هزار دلاری!

با گسترش صنعت گردشگری فضایی و توسعه فضاپیماهای تجاری، ثروتمندان ( و سرمایه‌داران) می توانند تا سال 2017 میلادی با خرید بلیت 200 هزار دلاری، سفر هیجان انگیزی به فضا را تجربه کنند.

پرداخت این رقم برای بسیاری از مردم عادی امکانپذیر نیست.

اصلی ترین قطعه پازل سفرهای فضایی تجاری به نسل جدید فضاپیما اختصاص دارد که بخش زیادی از هزینه سفر را به خود اختصاص می‌دهد.

نمونه اولیه‌ای از این طرح ساخته شده و انتظار می‌رود که با تأمین بودجه پیش‌بینی شده، نخستین مسافران فضاپیمای هرمس تا چهار سال آینده راهی مدار فضا شوند.

بر اساس اعلام مسؤولان شرکت مجری این پروژه (STAR Systems) قیمت اولیه هر صندلی در این فضاپیما 150 هزار دلار است.

درحالیکه لباس فضانوردی ناسا حدود یک میلیون دلار قیمت دارد، لباس 3G تا پایان سال 2013 میلادی با قیمتی در حدود 10 هزار دلار در اختیار مردم قرار می گیرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289504

 169 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان باختند

سازمان پزشکی قانونی: در بهار امسال 169 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد 97 نفر مرد و 72 نفر دیگر زن بودند.
در سه ماهه نخست سال جاری تعداد فوتی های ناشی از قرص برنج در کشور 169 نفر بود، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مرگ بر اثر مصرف قرص برنج  115 نفر بود، 47 درصد افزایش یافته است.
یادآور می‌شود، مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قرص برنج در پنج سال اخیر (87 تا 91) با سیر صعودی مواجه بود به نحوی که از آمار 214 مورد در سال 1387 به 598 مورد در سال 1391 رسید. بر اساس آمارهای موجود مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در سال 1391 در مقایسه با سال قبل از آن 29.2 درصد افزایش داشته است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289614

هشدار؛ وقوع سونامی سرطان‌ در‌ کرمان

‌‌عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:در دنیا به ازای هر یک هزار نفر در سال یک نفر مبتلا به بیماری سرطان می‌شود.
کرمان در بروز بعضی از سرطان‌ها از جمله حنجره و مثانه در سه سال اخیر رتبه اول، در شیوع و بروز سرطان دستگاه تنفسی جزو استان‌های بالا و در بروز سرطان سینه و روده در رتبه‌های چهارم و پنجم کشور قرار دارد.
به ندرت بروز و شیوع سرطان در سطح جهانی در سن‌ زیر 20 تا 30 دیده می‌شود، اما به عنوان مثال ‌بروز سرطان سینه در خانم‌هایی که زیر سن 35 سالگی مبتلا به ‌این بیماری شده‌اند، خطرناک است.
مصرف انواع دخانیات، مصرف انواع مواد مخدر، الکل، آلودگی هوا، مصرف مواد غذایی و سموم، استفاده از ظروف طبخ غذای غیر‌استاندارد را از عوامل افزایش انواع سرطان‌ها عنوان کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289599

سیلاب در کرمان سه قربانی گرفت

در پی وقوع سیلاب در برخی شهرستان‌های استان کرمان سه تن در شهرستان‌های جیرفت، سیرجان و بم جان باختند.
آخرین قربانی دختربچه ۱۰ ساله ای بود که جسدش پس از ۱۲ ساعت تلاش امدادگران حوالی روستای نارتیچ بم پیدا شد.
بیشترین خسارت سیلاب به راه‌های روستایی، آسفالت، محصولات زراعی و باغی، دام و شبکه‌های آب و برق وارد شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289656

تأخیر ۱۶ ماهه در پرداخت حقوق كارگران خدماتی علوم پزشکی زابل

۲۰ نفر از نیروهای خدماتی مرد و زن بیمارستان امام خمینی زابل كه با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان به صورت موقت استخدام شده‌اند و در کار خدمات و نظافت در بخشهای مختلف  اشتغال دارند، در ۱۶ ماه گذشته با بی‌توجه‌ای مسئولان علوم پزشکی زابل حقوقی دریافت نکرده‌اند.
حقوق این کارگران به صورت ساعتی هزار تومان محاسبه شده بطوری که پیش از این هر ماهه با ۲۱۰ ساعت کار، ۱۸۰ ساعت پرداخت می‌شده است.
این مبلغ ناچیز (۱۸۰ هزار تومان) نیز در گذشته به اضافه کاری پرستاران شاغل در این بیمارستان افزوده می‌شد و سپس آنان این مبلغ را به حساب نیروهای خدماتی بیمارستان انتقال می‌دادند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در پاسخ به مشکلات این کارگران گفته است هر کسی شما را استخدام کرده، حقوق شما را پرداخت کند وبه دانشگاه علوم پزشکی ربطی ندارد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95274

۲۰۲نفر از كارگران اخراجی فولاد زاگرس خواستار بازگشت به كار شدند

صبح امروز ۲۰۲ از کارگر اخراجی کارخانه «فولاد زاگرس» با تنظیم شکایت مشترکی در اداره كار شهرستان قروه، درخواست رسمی بازگشت به كار خود را ارائه دادند.
، روز گذشته نیز حدود ۱۷۰ نفر از کارگران اخراجی کارخانه «فولاد زاگرس» برای پیگیری مطالبات صنفی خود در مقابل ساختمان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه تجمع کرده بودند.

نماینده کارگران کارخانه فولاد زاگرس درباره تجمع دیروز (سه شنبه ۱۴مردادماه) به ایلنا گفت: بعد از آنکه اعتراض صنفی کارگران فولاد زاگرس روز ۲۶ تیر ماه در تهران با وعده تعدادی از نمایندگان مجلس ناتمام ماند، با وجود آنكه کمسیون اصل ۹۰ مجلس طی جلسه‌ای در تاریخ ۳۱ تیرماه کارفرما را متعهد به پرداخت معوقات حقوقی کارگران در اولین فرصت و عدم قطع رابطه کاری با کارگران کرده بود، متاسفانه کارفرما نسبت به نتایج جلسه كمیسیون اصل 90  بی‌توجه‌ای نشان داده و به آن عمل نمی‌کند.

او افزود: این کارگران با تجمع خود در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اعتراض به بی‌توجه‌ای کارفرما به مصوبات کمسیون اصل نود مجلس، خواستار بازگشت بکار و دریافت مطالبات معوقه خود شدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95104

تأخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق ۳۰۰ کارگر ذوب آهن آلیاژی ملایر/ تعدیل ۵۰ کارگر

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان همدان از تاخیر چهار ماهه حقوق ۳۰۰ کارگر شاغل در کارخانه ذوب آهن آلیاژی ملایر خبر داد و گفت: حدود ۵۰ کارگر موقت این کارخانه با وجود ماهیت استمراری شغل‌شان، در خردادماه سال جاری با اتمام قرار داد کاری‌شان تعدیل شدند.

کارخانه فولاد آلیاژ ملایر واقع در جاده بروجرد چند سالی است که به سبب سوء مدیریت دچار مشکل شده به طوری که کارفرما به بهانه‌های مختلف از جمله  نداشتن نقدینگی، در پرداخت حقوق کارگران کوتاهی می‌کند.

علاوه بر چهار ماه حقوق، عیدی، پاداش وسنوات یک سال گذشته (۹۱) کارگران نیز پرداخت نشده است.

تعداد کارگران شاغل در این کارخانه در گذشته ۳۵۰ کارگر بود که کارفرما با تعدیل ۵۰ کارگر در خرداد ماه سال جاری (۹۲) تعداد کارگران کارخانه را به ۳۰۰ نفر تقلیل داده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=95204

تلسکوپ هابل قمر دیگری در اطراف نپتون کشف کرد

نپتون حالا چهارده قمر دارد. آژانس فضایی آمریکا ناسا تایید کرده است که تلسکوپ فضایی هابل قمر تازه ای را در مدار نپتون کشف کرده است.

مارک شوالتر منجم آمریکایی حین مطالعه عکس های بخشی از حلقه های نپتون نقطه کوچکی را شناسایی کرد.

آقای شوالتر حرکات یک نقطه سفید را که در بیش از ۱۵۰ عکس هابل از نپتون که در فاصله سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ گرفته شده بود ردگیری کرد.

این چهاردهمین قمری است که در اطراف این سیاره دورافتاده منظومه شمسی کشف می شود.

همچنین به نظر می رسد که این کوچکترین قمر در منظومه نپتون باشد. قطرش فقط ۲۰ کیلومتر است و هر ۲۳ ساعت یک بار مدارش را کامل می کند.

ناسا گفت که این قمر تقریبا ۱۰۰ میلیون بار محوتر از کمرنگ ترین ستاره ای است که با چشم غیرمسلح دیده می شود.

جالب اینکه حتی فضاپیمای وویجر هم نتوانست آن را هنگام گذار از نزدیکی نپتون در سال ۱۹۸۹ و مطالعه سیاره و اقمارش شناسایی کند.

ناسا می گوید که وجود ۱۴۶ قمر در اطراف سیارات منظومه شمسی قطعی است

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 




تاریخ: پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

جنگل سنگی با پوشش جنگلی در چین: در جهان زنده و غیرزنده، همه چیز در حال حرکت و تغییر است، هیچ پدیده‌ی ساکنی وجود ندارد. تنها چیزی که ثابت و تغییرناپذیر است، حرکت و تغییر است.




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

«شیرکو بی‌کس» به روایت سیدعلی صالحی

سیدعلی صالحی گفت: شیرکو بی‌کس با نگاهش به انسان و جهان از شاعران شاخص 100 سال اخیر است.

شیرکو بی‌کس در واقع یکی از شاعران مطرح آسیا محسوب می‌شود و همیشه برای من از ارزش ‌ویژه‌ای برخوردار بوده است. علاقه‌ی من به شیرکو بی‌کس بی‌شباهت نیست به علاقه‌ی من به یانیس ریتسوس، پابلو نرودا، ناظم حکمت، فدریکو گارسیا لورکا، محمود درویش و احمد شاملو؛ شاعران پیشکسوتی که الگوی من بودند؛ خاصه در رعایت تعهد نسبت به انسان.

همه‌ی این شاعران، خاصه شیرکو بی‌کس، در برابر سرنوشت انسان بسیار حساس‌اند. همین ویژگی‌ در کنار شاخصه‌های فنی‌، ساختاری و مضامین بسیار عمیق انسانی باعث شد تا با علاقه‌ی بسیار در کنار چند مترجم کُردزبان، این شاعر اقلیم کردستان را به جامعه‌ی ادبی ایران معرفی کنم.

نگاه شیرکو بی‌کس به مجموعه‌ی سرنوشت انسان به مفهوم تاریخی و به مفهوم موجودی که سیاسی می‌اندیشد، برایم بسیار ارزشمند بود. شعر پاستورال، شعر شبانی، ‌شعر طبیعت آزاد و شعر جامعه‌ی مدار باز به گونه‌ای بود که من را به یاد ریشه‌های خودم انداخت.

من و شیرکو بی‌کس نزدیکی‌های ویژه‌ی تاریخی داشتیم. بیش از 26 سال پیش برای اولین‌بار شعر او را در ایران معرفی کردم. کسانی که کارهای او را پراکنده خوانده بودند، می‌گفتند، می‌دانستیم شاعری قوی است، ولی شعرش خوب ترجمه نشده بود و حالا می‌توان قدرت شعرش را دید.

سیدعلی‌ صالحی با بیان این‌که شیرکو بی‌کس با شعر مدرن 100 سال اخیر فارسی به شدت آشنا بود، گفت: یک ربع قرن پیش به تهران آمد و خواست مرا ببیند. من هم برای دیدار این شاعر بزرگ مشتاق بودم. انگار سال‌ها پیش از این با هم برادر و دوست بودیم. شباهت زندگی گذشته، ما را بسیار به هم نزدیک می‌کرد. شیرکو بی‌کس از کودکان کار و خیابان بود و در هفت سال و چندماهگی پدرش، فائق بی‌کس را که شاعر خوبی بود، از دست داده بود. بعد با مادر و خواهرانش زندگی می‌کند و نان‌آور خانواده می‌شود. اما در کنار کار بسیار سخت، درس می‌خواند، مطالعه می‌کند و به سمت شعر می‌رود. خودش می‌گفت، در دوره‌ی کودکی تا هفت - ‌هشت‌سالگی که سایه‌ی پدر بر سرش بوده، هر کجا پدر می‌رفته، با او بوده و تحت تأثیر کلام موزون فائق بی‌کس بوده است. همین موضوع در او درونی و باعث می‌شود در 17 سالگی اولین مجموعه‌ی شعرش را با نام «مهتاب شعر» منتشر کند که با توفیق زیادی مواجه می‌شود.

او سپس درباره‌ی مطرح شدن شیرکو بی‌کس و شهرت جهانی گفت: پدیده‌های بسیاری دست به دست هم می‌دهد تا شرایط ویژه برای یک شاعر به وجود بیاید و جهان متوجه صدای او شود. ما الآن در ایران شاعران بزرگی داریم، اما چون شرایط خاصی به وجود نیامده، نتوانسته‌اند به مفهوم امروزی، جهانی شوند. هرچند عمیقا با این گفتمان تحمیلی با عنوان «چرا جهانی نمی‌شویم؟» مخالف‌ام، اما حالا که این موضوع مطرح شد، باید بگویم، شیرکو بی‌کس در کنار ناظم حکمتِ تبعیدشده و محمود درویشِ ستم‌دیده‌ی فلسطینی قرار می‌گیرد و این‌ها نشانه‌ها و شرایطی است که نگاه رسانه‌های جهانی را متوجه اهل قلم مستقل و مبارز می‌کند. البته این‌ کافی نیست. اگر شاعر، توانا و ژرف‌اندیش باشد و در کنارش تعهد انسانی ویژه در برابر مردم خودش داشته باشد، خود به خود مطرح می‌شود و خروجی‌اش ترجمه‌ی آثارش می‌شود و این موجب می‌شود به عنوان چهره در سطح جهانی مطرح شود.

صالحی در ادامه افزود: هزینه‌ی جهانی شدن شعر این شاعران را نخست مردم آن سرزمین و بعد خود آن شاعر می‌پردازد. محمود درویش اگر در کشوری با شرایط آزاد مثل سوییس بود، به چنین شهرتی نمی‌رسید. او سوار قطار پرشتاب مردم فلسطین شد و در نتیجه توانست آفاق تازه‌تری را کشف کند. شیرکو بی‌کس هم همین‌طور بود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/336753

 زنان وزارت نمی‌خواهند، قوانین تغییر کند

وقتی بچه‌ها الفبا را با «بابا آب داد» و «بابا نان داد» یاد می‌گیرند ما را به این نتیجه می‌رساند که زن و مادر را به عنوان نفر دوم می‌خواهند. وقتی قوانین به ما حکم می‌کند برای هر کاری از همسران خود اجازه بگیریم آیا با وزیر زن می‌توان  مشکلاتی از این دست را  حل کرد؟ تاکید می‌کنم هدف اول باید نغییر و اصلاح قوانین باشد.
متاسفانه زنان کشور ما آن طور که باید برای احقاق حق خود تلاش نمی‌کنند. آن هم در شرایطی که قانون ما، فرهنگ ما و حتی کتابهای درسی ما همه تاکید بر برتری مرد دارند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289408

واردات سرنگ‌های چینی غیراستاندارد تائید شد

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد واردات سرنگ‌های غیراستاندارد چینی را تایید کرد.

بیش از 4000 نمونه سرنگ وارداتی را از بازار خریداری کردیم و پس از انجام آزمایش‌های مختلف مشخص شد که این سرنگ‌ها غیراستاندارد و مشکل دار هستند.

در سه ماه نخست سال جاری بالغ بر هفت میلیون دلار انواع سرنگ وارد کشور شد. از این مقدار بیش از 600 میلیون دلار به صورت مستقیم از چین وارد ایران شد. در همین مدت بزرگترین محموله سرنگ‌های وارداتی نیز سرنگ در احجام دو تا 60 سی‌سی به میزان بیش از 245 تن و ارزش 505 هزار دلار از چین وارد ایران شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289432

 مجری طرح کارون 3، لیسانس کشاورزی دارد

مجری طرح کارون 3، سد به این عظمت لیسانس کشاورزی است و طبیعی است وقتی فردی با لیسانس کشاورزی مجری طرح عمرانی است چه مشکلاتی پیشرو دارد.
مجری طرحی هست که پنج طرح عمرانی را در دست دارد و لیسانس الهیات است و سدهای عظیم رودبار، لرستان، پارسیان و چرمشیر، مجری طرحش لیسانس الهیات است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289413

 رفاه کامل در استان زرخیز خوزستان!

اگر کسی از استانی دیگر وارد این استان زرخیز شود، شاید با خود بگوید، خوشا به حال خوزستانی‌ها به دلیل ‌این همه ذخایر نفت و گاز و رفاهی که دارند.
وقتی از اهواز به سمت شهرستان‌های محروم هفتکل، باغملک و ایذه سفر می‌کنی، چیزی که برایتان تداعی می‌شود و لحظه‌ای از ذهن پاک نمی‌شود، غم از دست دادن دوستان، بستگان و جوانان بر اثر صحنه‌های دلخراش تصادف در این مسیر باشد؛ جوانان معصومی که بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، خسته و درمانده از پیدا کردن شغل مناسب، با خودرویی که همه‌اش قرض و وام است کار جابجایی مسافر در این راه را آغاز کرده بودند، ولی دریغ‌ جوانی و خامی و نبود جاده‌های مناسب، ایمن و دو بانده در طول این مسیر همه و همه دست به دست هم دادند که بیش از موعد خانواده‌ها را سیاه پوش و عزادار کنند.
درست، سال گذشته خانواده‌ای هفت نفره برای شرکت در مراسم جشن یکی از بستگان خود، از باغملک به سمت اهواز در حرکت بودند که نرسیده به منطقه‌ای که به «قبر سید» معروف است دچار حادثه رانندگی شدند و همگی در دم جان به جان آفرین تسلیم کردند.

جوانی دیگر از ایذه که پس از فارغ التحصیل شدن در رشته مهندسی شیمی در شرکت پتروشیمی ماهشهر مشغول به فعالیت بود، برای ‌دیدار با خانواده به همراه نامزدش به سمت ایذه در حرکت بودند که حدوداً ۱۰ کیلومتری باغملک بر اثر بی‌احتیاطی یک ماشین سنگین دچار حادثه تکراری رانندگی شدند که پس از اعزام به بیمارستان‌های بسیار مجهز این شهرستان‌ها و نبود امکانات و پزشکان متخصص، و همه خانواده را برای همیشه سیاه پوش کرد.
راستی، اگر بخواهیم از آن سمت ایذه یعنی به سمت دهدز، سادات حسینی، کارون ۳ و ۴ و..... سفر کنیم، همین ماجراهایی که برای مردمان شهر ایذه ‌عادی ‌شده، ادامه دارد. حادثه کشته شدن ۲۶ نوعروس و دانش آموز بیگناه بروجنی، بهترین شاهد و گواه است. البته حوادث دیگر مانند، سقوط غریبانه مینی بوس غریبی‌ها به دریاچه سد کارون ۳ و... در این شهر محروم هم وجود دارد.
این نمونه‌ای از رفاهیات برخی ‌شهرهای استان زرخیز خوزستان است که شاید پاسخ پرسش فردی باشد که از استانی دیگر وارد خوزستان می‌شود
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/336703

هشدار نسبت به بازار داغ برنج‌های تقلبی

برنج‌های بی‌کیفیت و خارجی در کیسه‌های برنج مرغوب ایرانی فروخته می‌شوند، بالا بودن قیمت برنج ایرانی و عرضه برنج ارزان خارجی و پرمحصول باعث داغ شدن بازار تقلب در فروش برنج شده که به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود از فروشندگان معتمد برنج بخرند.
مصرف‌کنندگان در این شرایط تنها می‌توانند از فروشندگان معتمد برنج بخرند و در صورت مخلوط شدن برنج خارجی با برنج درجه یک ایرانی می‌توانند تفاوت آن را تشخیص دهند چرا که در این صورت برنج خارجی معمولا به صورت نیم پخت بوده و شیشه‌ای مانند است که با برنج درجه یک ایرانی که رنگی سفید دارد، متفاوت است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289317

زندگی مردم ۲۴ استان ایران در خطر است

می‌گوید ۶ سال است ساکنان این منطقه هم مانند آنانی که در لرستان، ایلام، بوشهر، کردستان، کرمانشاه، همدان، چهارمحال و بختیاری و تمام ۲۴ استان دیگری که گاهی با پدیده گرد و غبار مواجه و دید افقی شان کور می‌شود نمی‌توانند با هیچ دستمالی گرد و غبار را از روز و شب‌های زندگی شان پاک کنند. نصیری می گوید حالا کمی امیدوارند؛ چون تبعات این گرد و غبار به تهران هم رسیده و این شاید مقامات را به فکر راه حل سریع و صحیح بیاندازد!
۲۰ درصد از جنگل‌های لرستان براثر ریزگرد‌ها خشک شده و ۴۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها هم در حالت بحرانی قرار دارد. کشاورزی و صنعت زنبورداری این استان هم با خطر جدی مواجه شده است.
منشا بسیاری از این ریزگرد‌ها خشک شدن چندین تالاب از عراق، عربستان، سوریه تا جنوب ایران تالاب‌های هویزه و حور بستان و در راس آن‌ها تالاب مرزی حورالعظیم در غرب استان خوزستان است. تالاب حورالعظیم در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است.
تا نیم قرن آینده مشکل گرد و غبار مناطق مختلف ایران حل می‌شود!
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288707

تعطیلی گسترده واحد‌های تولیدی شهرك صنعتی ششدار

هم اکنون تعداد بسیار زیادی از واحد‌های تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شیشدار  همانند شرکت فجر ایلام، گویا نخ، زرین بافت، کارتن سازی، دیبا نخ، آرام نخ، صابون سازی کویر، فراز شیمی، گونی بافی، نخ ایلام، فراورده‌های گوشتی سالم، حوله قائم، کیک مهنا، معراج نخ، ترشی جات ساجی فر، شرکت شیمیایی رفاه، پروفیل پارس غرب و د‌ه‌ها واحد تولیدی و صنعتی دیگر تعطیل و یا نیمه تعطیل شده و کارگران آنان بیکار شده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94744

۴ ماه تاخیر در پرداخت حقوق ۱۳۰ کارگر پیمانكاری آبفای اهواز

۱۳۰ کارگر شرکت پیمانکاری «کیاوش جنوب» در اهواز که تحت نظارت آبفای این شهر فعالیت دارند از فروردین ماه سال جاری حقوقی دریافت نکرده‌اند.
این کارگران با قرارداد موقت به عنوان نگهبان تصفیه خانه‌ها و سایر تجهیزات شرکت آب و فاضلاب فعالیت می‌کنند و دارای سابقه کاری ۱۱ساله هستند.

علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق این کارگران در چهار ماه گذشته، حقوق مرخصی سال گذشته آنان (۹۱) نیز به حساب‌شان واریز نشده است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94804

تاخیر در پرداخت حقوق کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی به سومین ماه رسید

۳۱۰ کارگر شاغل در کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز از اردیبهشت ماه سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند.

از سال ۸۸ مشکلات کارخانه به سبب سوء مدیریت و کمبود منابع مالی آغاز شد، بطوری که هم اکنون حقوق ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه کارگران پرداخت نشده است.
کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز تعداد کارگران رسمی و قرار دادی این کارخانه را به ترتیب ۱۵۰ و ۱۶۰ نفر است. سابقه کار کارگران رسمی کارخانه از ۱۰ تا ۲۰ سال و سابقه کار کارگران قرار دادی نیز از دو سال تا ۱۰ سال است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94598

تعویق سه ماه حقوق كاركنان روزنامه خورشید و موسسه آتیه

حقوق نزدیک به ۱۰۰ نفر از كاركنان روزنامه خورشید، سه ماه است که پرداخت نشده است. آقای تقوی فرد مدیر مسئول روزنامه خورشید با وعده، پرداخت حقوق خبرنگاران را ۳ ماه است که به تعویق می‌اندازد.

وی در ادامه با بیان اینکه «روزنامه خورشید وابسته به موسسه آتیه و هر دو زیر نظر سازمان تامین اجتماعی هستند» تصریح کرد: نزدیک به ۱۰۰ کارمند موسسه آتیه نیز ۳ ماه است که حقوقشان را دریافت نکرده‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94587

مرگ یک چاه کن در عمق ۱۶ متری چاه

برق گرفتگی باعث مرگ یک کارگر مقنی در عمق ۱۶ متری چاه شد.

این حادثه عصر روز گذشته زمانی رخ داد که یک کارگر چاه کن درحین حفر چاه فاضلاب در حیاط یک ساختمان در حال ساخت در خیابان شاد آباد، به علت برق گرفتگی در عمق ۱۶ متری چاه محبوس شد.

این کارگر ۳۵ ساله افغان از عمق چاه به بیرون انتقال یافت اما مرگ او به علت برق گرفتگی توسط عوامل اورژانس تایید شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94838

تماس جنسی دهانی عامل بیش از یک سوم موارد سرطان گلوست

پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی مهمترین راه جلوگیری از ابتلا به ویروس HPV است

نتایج تحقیق پژوهشگران دانشگاه آکسفورد که در نشریه سرطان‌شناسی بالینی منتشر شده نشان می‌دهد که بیش از یک سوم موارد سرطان گلو ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که از راه تماس جنسی دهانی منتقل می‌شود.

دکتر روث تراویس، یکی از پژوهشگران این تحقیق گفت "این نتایج چشمگیر نشان می دهد که HPV-۱۶ یکی از دلایل اصلی سرطان بخش دهانی حلق است."

این تحقیق یک ماه بعد از آن منتشر می‌شود که مایکل داگلاس، هنرپیشه هالیوود که به سرطان گلو مبتلاست درباره رابطه ویروس پاپیلومای انسانی با این سرطان صحبت کرد: "بدون آنکه وارد جزئیات بشوم، ویروس پاپیلوما باعث این نوع خاص سرطان می شود و این ویروس از راه سکس دهانی منتقل می شود."

البته بعدا سخنگوی مایکل داگلاس توضیح داد که اشاره او به عامل این سرطان بطور کلی بوده و الزاما به شخص خودش اشاره نداشته است.

این خبر در آمریکا باعث شگفتی شد چون عموم مردم این ویروس را به عنوان عامل اصلی سرطان دهانه رحم (دومین سرطان شایع زنان در دنیا) می شناختند.

با این حال در آمریکا ویروس پاپیلوما شایعترین عفونت منتقله از راه جنسی است.

اما این ویروس باعث سرطان‌های مقعد و دستگاه تناسلی مردان هم می شود.

پژوهشگران در جریان این تحقیق ۹۳۸ بیمار مبتلا به سرطان‌های سر و گردن، مری، یا بخش دهانی حلق (oropharynx) را با ۱۵۹۹ فرد سالم مقایسه کردند.

بخش دهانی حلق بطور ساده شامل پشت گلو، انتهای زبان و لوزه‌هاست.

این مقایسه نشان داد در خون ۳۵ درصد مبتلایان به سرطان گلو برعلیه پروتئینی به نام E۶، آنتی بادی وجود دارد در صورتیکه این آنتی بادی فقط در خون یک در صد افراد سالم پیدا شد.

پروتئین E۶ یکی از مهمترین پروتئین های ویروس پاپیلومای انسانی است که دفاع سلول انسان را در مقابل سرطان از کار می‌اندازد.

وجود آنتی بادی علیه E۶ نشان می دهد که ویروس بر سیستم دفاعی بدن غلبه کرده است.

بعلاوه این پژوهش نشان داد که در مبتلایان به سرطان گلو طول عمر کسانی که این آنتی بادی را در بدن دارند، بیشتر از آنهایی است که آنتی بادی ندارند یا به علت سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل به این سرطان مبتلا شده‌اند.

برای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) واکسنی وجود دارد که بر علیه تمام انواع این ویروس ایمنی ایجاد نمی‌کند، اما نمونه‌های خطرناک ۱۶ و ۱۸ را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر این واکسن بیشتر برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم استفاده می شود، اما استفاده از آن برای پیشگیری از سرطان گلو رو به افزایش است.

این ویروس در حال حاضر بیشتر عامل ایجاد سرطان دهانه رحم است، اما بر اساس پژوهش‌ها، در سال ۲۰۲۰ میزان سرطان حلق دهانی ناشی از این ویروس، از سرطان دهانه رحم پیشی خواهد گرفت.

سارا هیوم، مدیر اطلاع رسانی مرکز تحقیات سرطان بریتانیا می گوید که "ویروس پاپیلوما بسیار شایع است. پرهیز از رفتارهای پرمخاطره جنسی انتقال آن را کاهش می دهد هر چند کاندوم کاملا از انتقال آن جلوگیری نمی کند."

به گفته سارا هیوم " اگر این واکسن از پاپیلومای دهان و سرطان جلوگیری کند موارد استفاده پیشگیرانه از آن وسیع‌تر خواهد شد، اما در این زمینه تحقیقات کافی انجام نشده است."

در مورد شیوع این ویروس در ایران آمار دقیقی وجود ندارد، اما بعضی بررسی ها نشان می‌دهند که شیوع و ابتلا به این ویروس در ایران نسبت به کشورهای غربی و آفریقایی کمتر است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 نقشه ناسا از گرمای زمین طی 130 سال  

ناسا نقشه‌ای 130 ساله از آمار دمای هوای زمین با استفاده از یک هزار ایستگاه آب و هواشناسی سراسر جهان و اطلاعات ماهواره های مدرن برای دنبال کردن افزایش دمای جهانی منتشر کرده است.
ناسا سازمان فضایی آمریکا نقشه 130 ساله خود را از روند گرمایش زمین در قالب یک ویدئو منتشر کرده که دمای جهانی را در عرض قاره زمین طی 130 سال نشان می دهد.

در این نقشه لکه‌هایی که بیشتر به سمت قرمزی می روند نشان دهنده قسمتهایی است که گرمتر از میانگین گرمای جهانی در آن سال بوده است و لکه هایی که بیشتر به سمت رنگ آبی می روند عکس این قضیه را نشان می دهند.

به طور متوسط این نقشه نشان دهنده میزان افزایش دمای زمین طی 130 سال گذشته است. بسیاری از گرمترین سالهای ثبت شده در سالهای اخیر رخ داده اند و در سالهای نزدیک به امسال میزان لکه های نارنجی و قرمز بیشتر شده اند که این امر نشان دهنده دمای هوایی بالاتر از حد متوسط در سطح جهان است.

گرمایش جهانی اخیرا روی سیاره ما تأثیرگذار بوده است، درحالی که بسیاری از دانشمندان اقلیمی شرایط اغراق شده ای چون بخار شدن کامل تمام اقیانوسها را برای این وضعیت مطرح می کنند، باز هم نمی توان تغییرات کنونی را نادیده گرفت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289190

از تلسکوپ گاليله تا فن آوري هاي جديد ناسا

در موزه ملي دريانوردي لندن، تصاويري پانوراميک از کره مريخ و عکسهايي متنوع و دقيق، در قالب نمايشگاه «تصور از جهان هستي» در معرض ديد عموم قرار داده شده اند. عکس هاي اين نمايشگاه ترکيبي از صدها تصوير جداگانه هستند که عمدتا در ناسا تهيه شده اند و تماشاي آنها، احساس سفري واقعي به کره مريخ را به همراه دارد.

کريستيان مارتين مسئول نمايشگاه توضيح مي دهد:«مقياس بزرگ و پهناي سيزده متري آن و حالت مقعري که دارد اين احساس را به شما منتقل مي کند که گويا واقعا روي کره مريخ ايستاده ايد. اينجا تنها مکاني در دنياست که مي توانيد چنين احساسي را تجربه کنيد.»

تصاوير اين نمايشگاه ترکيبي از تصاوير ارسالي سه روبات کاوشگر به نامهاي «روح»، «فرصت» و «کنجکاوي» است.

رادميلا توپالوويچ يکي از اخترشناسان رصد خانه سلطنتي گرينويچ در اين باره مي گويد: «شخصا از اينکه در يک فضاپيما بنشينم و مسافت تا مريخ را طي کنم واهمه دارم. ولي با اين تصاوير، مريخ را به خانه هاي علاقمندان مي آوريم. احساس سفر به دنياي ناشناخته، احساس واقعا جالبي است. اينکه مثلا خورشيد که فاصله بيشتري با مريخ دارد، در آسمان آنجا کوچکتر است و يا غروب آفتاب در مريخ دقيق برعکس آنچيزي است که در زمين اتفاق مي افتد.»

يکي از اهداف اصلي اين نمايشگاه، به تصوير کشيدن نحوه تحول و توسعه فن آوري نجوم طي چهار قرن اخير يعني از زمان تلسکوپ گاليله تا آخرين ماهواره ها و دوربين هاي فضايي ناسا است.

بازديدکنندگان با تماشاي مجموعه اي از اين تصاوير و سفري مجازي به منظومه شمسي با رازهاي جهان هستي بيشتر آشنا مي شوند و از آخرين دستاوردهاي ناسا و تيم فضايي روسيه لذت مي برند.

منبع: دانش و فن یورونیوز فارسی

سامان کاشی تعطیل شد

یك فعال كارگری در بروجرد از تعطیلی کارخانه «سامان کاشی» و بیکاری حدود ۴۰۰ کارگر با دو ماه و نیم حقوق معوقه خبر داد.

دلیل تعطیلی این كارخانه از سوی کارفرما کاهش منابع مالی و کمبود مواد اولیه تولید ذکر شده است.

با توجه به اینکه هر ماه حق بیمه از حقوق کارگران کسر می‌شود اما به حساب تامین اجتماعی واریز نمی‌شود، مطالبات تامین اجتماعی از کارخانه به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

تعطیلی این واحد تولیدی کاشی و سرامیک كه تا پیش از این اکثر تولیدات خود را پیش فروش می‌کرد، تأسف‌آور است.
به گفته کارگران عدم پرداخت قبوض برق، گاز و تلفن کارخانه باعث ایجاد مشکلاتی شده است بطوری که چندین سال است تلفنهای کارخانه قطع است.
قرارداد ۸۰ درصد کارگران کارخانه سامان کاشی موقت است که به دلیل فواصل بیمه‌ای امکان بازنشستگی آنان وجود ندارد.
مسئولان استانی نسب به مشکلات کارگران این واحد تولیدی آگاه بوده اما در این زمینه اقدام قابل ملاحظه‌ای انجام نمی‌دهند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94481

تجمع کارگران منطقه شش اهواز در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق

صبح امروز ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری اختر راه جنوب، کارگران خدماتی فضای سبز منطقه شش شهرداری اهواز در اعتراض به معوقات حقوقی خود دست از کار کشیده و ابتدا در مقابل ساختمان استانداری و سپس با تجمع در مقابل ساختمان شهرداری منطقه شش اهواز اعتراض خود را اعلام كردند.
علاوه بر اینکه سه ماه حقوق دریافت نكرده‌اند،  بابت حق بیمه، اضافه کاری، حق لباس وسنوات (سال ۹۱) نیز طلبکار‌ند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94381

آتش‌سوزی مهیب در جاده اهواز – ماهشهر/ خط لوله گاز پتروشیمی مارون آتش گرفت

خط لوله انتقال گاز اتان پتروشیمی مارون در جاده ماهشهر – آبادان آتش گرفت.

یک منبع آگاه از وقوع آتش سوزی در خط لوله گاز اتان سایت شماره 2 پتروشیمی مارون در مسیر بزرگراه خلیج فارس (جاده ماهشهر – اهواز) خبر داد.
بنا به این خبر دود غلیظی این منطقه را فرا گرفته و تمام نیروهای امدادی و آتش نشانی از لحظه وقوع آتش سوزی در محل حضور پیدا کرده‌اند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289203

ایران سومین کشور در آلودگی هوا و پنجمین کشور دارای جاده‌های خطرناک در جهان

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو: ایران در میان آلوده ترین کشورهای جهان از لحاظ آلودگی هوا رتبه سوم را داراست. همچنین در میان کشورهای با جاده‌های خطرناک مقام پنجم را کسب کرده است که این موارد لزوم توجه بیشتر به معاینه فنی را تاکید می کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289162

ظروف آب معدنی، تنها برای یکبار مصرف

ظروف بسته‌بندی بطری‌های آب معدنی و آشامیدنی در صورتی که تنها یک بار از آن استفاده شود، ایمن و سالم است.
دکتر هدایت حسینی: بطری‌های استفاده شده در بسته بندی آب معدنی از جنس پلی‌اتیلن ترافتالات و یک بسته‌بندی ایمن و رایج در سطح جهان است که تمام سازمان‌های بهداشتی سراسر دنیا به عنوان یک بسته‌بندی سالم برای آب و بسیاری از نوشیدنی‌ها تایید کرده‌اند.
وی انجماد و رفع انجمادهای پیاپی این ظروف را زیان‌بار دانست و افزود: دمای مناسبی که به بطری‌ها آسیب نمی‌زند، دمای طبیعی یخچال بین صفر تا چهار درجه است اما اگر به دفعات منجمد شود، در گرما ذوب شود ممکن است به دیوار پلیمری آن آسیب وارد شود و سلامتی بطری‌ها را از بین ببرد.
بطری‌های بسته‌بندی آب معدنی برای یک بار مصرف طراحی شده و استفاده در دفعات مختلف به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است میکروارگانیسم‌هایی به دیواره ظرف چسبیده باشد که با شستشوی معمول از بین نروند.
نوع موادی که پس از مصرف اولیه در بطری‌های آب معدنی استفاده می‌کنند نیز بسیار اهمیت دارد و باید برای موادی از آن استفاده کرد که خنثی باشد. اگر مواد اسیدی و یا بازی با تاثیر بالا را به داخل این ظروف بریزیم، آن مواد را دچار آلودگی می‌کند.  

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/289148

 




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

شیرکو بی‌کَس درگذشت

ماموستا شیرکو بی‌کَس از شاعران بزرگ کرد که به عنوان «امپراتور شعر دنیا» لقب داشت، ساعاتی پیش در سن 71 سالگی درگذشت.
شیرکو بی‌کس از شاعران برجسته کردستان عراق که در سال 1319  در شهر سلیمانیه به دنیا آمد. در سال 1968 نخستین مجموعه شعر خود را به نام مهتاب شعر به چاپ رسانید.

او جزو شاعران نسل دوم کردستان عراق و از هم نسلان عبدالله په‌شیو، لطیف هلمت و رفیق صابر است.
شیرکو بی‌کس پر کار و خستگی ناپذیر که بیشتر به مفهوم ادبی جهانی در اذهان اهل فن جایی گرفته است و با آنکه در نقد، داستان و ترجمه توانای‌هایی در خور و شایسته بود، اما کار شعر، سرنوشت محوری قلم او را رقم می‌زد.
ماموستا شیرکو بی‌کس سال‌ها از راه ادبیات و سرودن شعر به مبارزه علیه رژیم فاسد و اشغالگر بعثی صدام حسین اشاره کرد.
سختکوشی و پیگیری این شاعر جهانی در سیطره فرهنگ، ادبیات و شعر کوردی به او شخصیتی غول آسا و عاصی بخشیده است. شاعر چیره دست فارس زبان روزگارمان سیدعلی صالحی سال‌ها پیش شیرکو بی‌کس را امپراتور شعر دنیا نامیده است.
آثار شیرکو غنی و بسیارند، در سال 1968 میلادی نخستین مجموعه‌ شعر وی با عنوان «درخشندگی شعر» منتشر شد و صاحب آثاری چون آئینه‌های کوچک، بامداد، من عطشم را با آتش فرو می‌نشانم، کاوه‌ آهنگر، سپیده دم، پیرمرد و دریا، دو سرود کوهی، رودخانه‌ها، عقاب، کجاوه گریه‌ها، صلیب و مار و روزشمار شاعر و مجموعه مقالات، ترجمه‌ها و غیره است.
شیرکو بی‌کس در سال 88-1987 میلادی از دست «انگوار کارلسن» نخست وزیر سوئد جایزه جهانی «توخولسکی» مدال افتخار در ادبیات را دریافت کرد و همچنین در فلورانس ایتالیا، بزرگترین انجمن مدنی به او لقب «همشهری» داده است.
اشعار شیرکو تاکنون به زبان‌های آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، سوئدی، نروژی، عربی، فارسی و غیره ترجمه شده است و بعضی از اشعار او انتخاب شده و در کتاب‌های درسی چند کشور برای تدریس گنجانده شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289037

دمپایی‌های پلاستیکی سرطان‌زا هستند

نتایج یک بررسی جدید در آلمان نشان داد دمپایی‌های پلاستیکی و رنگارنگ که در تابستان طرفداران بسیاری دارند، حاوی مواد سرطان‌زا هستند.

در این مطالعه آشکار شد این دمپایی‌ها حاوی مواد سرطان‌زایی هستند که از طریق پوست وارد بدن انسان می‌شوند.

به‌ تازگی تحقیقی روی مواد درون دمپایی‌های پلاستیکی تابستانی صورت گرفته که طی آن 10 جفت مختلف دمپایی پلاستیکی آزمایش و معلوم شد که شش جفت از آنها حاوی مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند.

توصیه می‌شود که هنگام استفاده از آنها حتما جوراب بپوشید. علاوه بر این توصیه می‌شود از دمپایی‌هایی که به‌ ویژه بوی خاصی می‌دهند و به اصطلاح عطری هستند، استفاده نشود.

در این آزمایش معلوم شد در بسیاری از کفش‌ها و دمپایی‌های پلاستیکی ماده خطرناکی موسوم به «هیدروکربن آروماتیک» وجود دارد و این ماده سرطان‌زاست.

در این آزمایش آشکار شد که این ماده منجر به تحریک پوست و آلرژی‌های مختلف می‌شود و در موارد شدیدتر حتی می‌تواند سبب ابتلا به سرطان‌ شود.

در این آزمایش‌ همچنین در هفت جفت دمپایی فلز سنگین یافت شد. هرچند فلز سنگین از طریق پوست وارد بدن نمی‌شود اما زمانی که این دمپایی‌ها به زباله تبدیل شوند، سرب و کرومی که در آنها وجود دارد، سلامت محیط زیست را به خطر می‌اندازند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288910

وزارت بهداشت: کمبود آهن، کلسیم و روی در تمام گروه‌های سنی شایع است

طبق بررسی وزارت بهداشت در سال ۹۱، کمبود ریز مغذی‌هایی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین D در تمام گروه‌های سنی کشور شایع است.
کاهش 14 درصدی مصرف شیر در کشور
شیر و لبنیات منبع خوبی برای تأمین کلسیم و ویتامین D محسوب می‌شود این ماده غذایی برای رشد کودکان و پیشگیری از پوکی استخوان در میانسالان بسیار اهمیت دارد اما بررسی‌های سال 91 نشان می‌دهد که با افزایش قیمت محصولات لبنی به ویژه شیر و کاهش قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر مصرف شیر در کشور 14 درصد کاهش یافته است.
پیشگیری از 30 درصد سرطانها و بیماری‌های قلبی با تغذیه صحیح
با تغذیه صحیح می‌توان 30 درصد از میزان سرطان‌ها و 50 درصد از بار بیماری‌های قلبی و عروقی را پیشگیری کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288942

715 کشته در تصادفات جاده‌ای آذربایجان غربی

رئیس پلیس راه آذربایجان غربی گفت:سال گذشته در تصادفات استان 715 نفر کشته و 10 هزار و 572 نفر مجروح شدند.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/288943

 




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مروري بر کتاب سرمايه(67)

 ذ. ماشين و ارزش اضافي

       نخستين نتيجه کاربرد ماشين: افزايش ارزش اضافي همراه با افزايش حجم محصولاتي است که اين ارزش در آن‌ها نهفته شده و طبقه سرمايه‌دار و وابستگانش به وسيله آن‌ها زندگي مي‌کنند، و از اين‌رو افزايش تعداد سرمايه‌داران؛ تقاضاهاي جديد براي کالاهاي تجملي همراه با وسايل ارضاء اين نيازها. توليد کالاهاي تجملي توسعه مي‌يابد. همين‌طور وسايل ارتباطي (که در هر صورت، در کشورهاي پيشرفته‌تر تنها نيروي کار کوچکي را جذب مي‌نمايد) ([445]شواهد ص436) و بالاخره، طبقه پيش‌خدمت ظهور مي‌کند، يعني بردگان خانگي جديد، که مواد خام آن به وسيله آزاد ساختن [کارگران] تامين مي‌گردد. ([446]ص437) آمار.

      تضادهاي اقتصادي. ([446]ص437)   

      امکان افزايش مطلق حجم کار در يک رشته فعاليت اقتصادي به خاطر ماشين‌ها، و کيفيات اين پروسه. ([449]صص439-440)

      انعطاف و ظرفيت بي‌حد و حصر براي گسترش ناگهاني صنايع بزرگ به درجه بالايي از تکامل آن. (ص441-451) عکس‌العمل در کشورهاي توليد کننده مواد خام. مهاجرت به علت رها شدن کارگران تقسيم بين‌المللي کار ميان کشورهاي صنعتي و کشاورزي- تناوب دوره‌هاي بحران و رشد اقتصادي. ([451] ص442) در اين پروسه گسترش (صنايع) کارگران به عقب و جلو پرتاب مي‌شوند. ([454]ص444)

      مدارک تاريخي راجع به اين موضوع. ([455-459]صص445-449)

      جايگزيني تعاوني و کارگاه به وسيله ماشين (و مراحل حد واسط آن‌ها،[459-460]صص450-451). هم‌چنين جابجايي موسساتي که با خط مشي کارخانه تطبيق نمي‌کنند، و بخش‌هاي صنعتي در جهت انطباق با روح صنايع بزرگ- صنايع خانگي، به عنوان بخش خارجي کارخانه. ([461]ص452) در صنايع خانگي و کارگاه‌هاي مدرن استثمار هنوز به نحو بي‌شرمانه‌تري نسبت به کارخانه صورت مي‌گيرد. ([462]ص453) مثال‌ها: چاپخانه‌هاي لندن ([462-463]ص453)، صحافي کتاب، (rag-sorting) ([463]ص454). آجرسازي ([463-464] ص455) کارگاه‌هاي مدرن به طور کلي. ([465]ص456) صنايع خانگي: تورسازي ([466-468]صص457-459)، حصيربافي ([468-469]ص460). تبديل به توليد کارخانه‌اي همراه با دست‌يابي به بالاترين حد ممکن استثمار: قلاب‌دوزي لباس به وسيله ماشين خياطي ([470-474]صص462-466)  افزايش سرعت اين دگرگوني به وسيله اقدامات جابرانه کارخانه، که نقطه پاياني بر سنت قديمي توليد، که بر پايه استثمار نامحدود قرار داشت، نهاد. ([475]ص466) مثال‌ها: سفال‌گري ([475-476]ص467)، کبريت‌سازي ([476]ص468). به علاوه، تاثير کار کارخانه بر کار نامنظم، که از عادت بي‌نظمي کارگران، و به همان اندازه تغيير فصول و آداب و رسوم، ناشي مي‌شود.([478]ص470). کار زياده از حد به همراه بيکاري که در صنعت خانگي کارگاهي به علت تغيير فصل اتفاق مي‌افتد. ([478-479]ص471)

      احکام بهداشتي کار کارخانه. ([480-481]ص473) احکام آموزشي. ([482-483]ص475)

      اخراج کارگران صرفا" به دليل سن. به محض اين که کارگران خردسال رشد مي‌کنند و ديگر به درد نمي‌خورند، يعني ديگر نمي‌توانند با دستمزد يک کودک زندگي کنند، در حالي که هيچ نوع حرفه ديگري هم بلد نيستند، اخراج مي‌شوند. ([484-485]ص477) 

      زايل گشتن پندارهاي خرافي و تحجر سنتي کارگاه و کاردستي به وسيله صنايع جديد، که پروسه توليد را به کاربرد آگاهانه نيروهاي طبيعت تبديل مي‌سازد. از اين‌رو، اين شکل به تنهايي در مقابل تمام اشکال پيشين انقلابي است. ([486-487]ص479) اما به عنوان يک شيوه سرمايه‌داري، تقسيم کار متحجر را براي کارگر باقي مي‌گذارد، و از آن‌جا که روز به روز مبناهاي پيشين را دگرگون مي‌سازد، کارگر را درهم مي‌شکند. از طرف ديگر، در همين نکته، در اين تغيير ضروري فعاليت‌هاي يک کارگر معين، شرط دارا بودن ذوق و استعداد تا حد ممکن و امکان انقلاب اجتماعي، نهفته است. ([487-488]صص480-481)

      نياز به گسترش قانون کارخانه به تمام بخش‌هايي که بر مبناي آن کار نمي‌کنند. ([ff489]ffص482) تصويب‌نامه 1897.([493]ص485) معادن، ([495-503]ffص486).

      اثر متمرکز کننده تصويب‌نامه‌هاي کارخانه؛ تعميم توليد کارخانه‌اي و از اين‌رو شکل کلاسيک توليد سرمايه‌داري؛ تشديد تضادهاي دروني آن، پرورش عناصري براي واژگوني جامعه کهنه، و پايه‌هايي براي شکل گرفتن جامعه جديد. ([498-503]صص488-493)

      کشاورزي. در اين‌جا بيکار ساختن کارگران به وسيله ماشين حتا شديدتر است. جانشيني دهقان به وسيله کارگر روزمزد. تشديد تضاد ميان شهر و ده. پراکندگي و ضعيف گشتن کارگران روستايي، در حالي که کارگران شهري متمرکز مي‌گردند؛ از اين‌رو دستمزد کارگران کشاورزي به حداقل کاهش مي‌يابد، در همان حال غارت زمين: نقطه اوج شيوه توليد سرمايه‌داري در غلبه يافتن بر منابع کليه ثروت‌ها است: يعني زمين و کارگر. ([504-507]صص493-496)  

ادامه دارد

انگلس فردريک؛ درباره كاپيتال مارکس ترجمه ج. آزاده، صص103-104چاپ يكم سال 1358 انتشارات مازيار




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

اطلس سه بعدي مغز با کيفيتي بالا

مغز انسان و حدود ۸۶ ميليارد نورنِ (سلولهاي عصبي) تشکيل دهنده آن، يکي از پيچيده ترين ساختارهاي جهان هستي بشمار مي رود، اما به لطف تلاشهاي دانشمندان کانادايي و آلماني، اسرار دروني آن بيش از پيش آشکار شده است. محققان موفق به طراحي يک اطلس جديد سه بعدي شده اند موسوم به «مغز بزرگ» که يک اطلس سه بُعدي ديجيتال با قدرت وضوح (رزولوشن) بسيار بالاست.

آنها مغز يک زن شصت و پنج ساله را بلافاصله پس از درگذشت او در مومي از پارافين قرار دادند و با استفاده از ابزار مخصوصي به نام “ميکروتوم“، بافتهاي آنرا به برشهاي بسيار نازکي تقسيم کردند. سپس با استفاده از تکنولوژي پيشرفته تصوير برداري مغز، به تجزيه و تحليل هر قسمت پرداختند و در انتها همه را يکجا در مدل سه بعدي ديجيتال کنار هم قرار دادند. دستگاهي منحصربفرد که آناتومي مغز را با قدرت وضوح بيست ميکرون (هر ميليمتر هزار ميکرون است) نشان مي دهد.

کاترين آمونتز مدير پروژه مي گويد:«“مغزبزرگ” يک اطلس سه بعدي از مغز انسان با قدرت رزولوشن ميکروسکوپي است. بايد مغز انسان را به بيش از هفت هزار و پانصد بافت تقسيم مي کرديم و مرحله بعد هم سه بعدي کردن آنها بود. بعبارتي اطلسي با حجم فشرده که مي توان بيشتر و بيشتر درآن جلو رفت. درست مثل اپليکيشن “گوگل ارث” که مثلا در آن مي توانيم روي نقشه شهرهاي خاصي تمرکز کنيم و يا جاده هاي مورد نظرمان را زير نظر بگيريم.»

مجله علم (ژورنال ساينس) به تازگي نتايج اين تحقيقات را با جزئيات دقيق منتشر کرده و آنرا در دسترس علاقمندان قرار داده تا پژوهشگران درک دقيق تري نسبت به ساختار اين عضومهم بدن انسان پيدا کنند. تا پيش از اين، تصاوير ام.آر.آي مغز از قدرت رزولوشن يک ميليمتر برخوردار بودند و بدين ترتيب قدرت وضوحشان پنجاه برابرخواهد شد.

کاترين آمونتز مدير پروژه مي گويد:« مثلا مي توانيم مساحت و ضخامت قشر مغز را با دقت بالايي محاسبه کنيم که در بيماريهاي مربوط به تخريب سلولهاي عصبي (دژنراسيون) اهميت زيادي دارد. يا اينگونه مي توانيم از ميزان توزيع سلولها در برخي نواحي بدن آگاه شويم. ضايعات خيلي خيلي کوچکي هم درمغز بوجود مي آيند که نه تنها اطلاع از محتويات دروني آنها مهم است که درشناسايي نواحي آسيب ديده مغز که هنوز از کار نيفتاده اند هم اهميت دارند. در همه اين موارد دسترسي به اطلاعات دقيق و جزئيات مي تواند خيلي مفيد باشد بويژه در مورد بيماران سکته مغزي.»

مدل “بيگ برين“يا همان “مغز بزرگ“، نتيجه همکاري محققان موسسه بيماريهاي مغز و اعصاب مونترال و محققان آلمان است.

دانشمنداني که با تلاش شبانه روزي خود گامي مهم در اسرار گشايي از مغز انسان برداشته اند، چرا که با استفاده از اين اطلاعات جزئي و ميکروسکوپي مي توان درعلمِِ شبيه سازي و درمان به پيشرفت زيادي رسيد.

براي متخصان مغز و اعصاب اين اطلس در حکم چارچوبي است که بواسطه آن دستيابي به اطلاعات لايه هاي دروني تر مغز و آگاهي از عملکرد آنها محتمل تر است.

کاترين آمونتز مدير پروژه مي گويد:« اميدواريم اين مدل مغز انسان تبديل به يک سيستم مرجع شود. بدين مفهوم که مابقي اطلاعات بدست آمده درباره عملکرد مغز يا درباره توزيع گيرنده ها يا ژنها هم بتوانند يکجا در اين مدل جمع شوند. در مرحله دوم، اميدواريم بتوانيم نتايج آناليز مغز را بدرستي محاسبه کنيم؛ اينکه مثلا تراکم سلولي در نواحي مختلف مغز به چه ميزان است. اين پارامترها براي شبيه سازي از مغز هم مفيد هستند و اين چيزي است که در پروژه مزبور روي آن برنامه ريزي کرده ايم.»

اهميت دسترسي به اسرار مغز باعث شده اتحاديه اروپا بودجه اي يک ميليارد يورويي را به پروژه «مغز انسان» اختصاص دهد. توانايي در شبيه سازي کردن مغز با استفاده از فن آوري هاي پيشرفته و درک بيشتر و عميق تر عملکرد مغز از جمله اهداف اصلي اين پروژه بشمار مي رود.

باراک اوباما رييس جمهوري آمريکا هم به تازگي با سرمايه گذاري صد ميليون دلاري در پروژه طراحي مغز انسان موافقت کرده است.

ابزارهاي پيشرفته تر، قاعدتا نتايج پيشرفته تري در بر خواهند داشت و به دانشمندان در شناسايي بيشتر ژنها و ملکولهاي مغز کمک خواهند کرد.

منبع: دانش و فن یورنیوز فارسی

 تداعی در وبلاگ خود نوشت:

روز+مرگی

سالهاست که زن  و مرد درگیر نبردند، حالا چه در ظاهر و چه در باطن...

حکایتش مال دیروز و امروز نیست، حکایت سالهاست. ...

ببینیم برای هر کدام از ما چه اتفاقی می افتد:

پسرها از ابتدا یاد میگیرند خودشان باشند، جامعه به آنها یاد می دهد که تجربه کنند، محکم باشند، خودشان را همه جانبه بپذیرند ، دخترکان اما حساس بار می آیند، اجازه دارند گریه کنند، از همان ابتدا میل به مادر شدن با عروسک های رنگ و وارنگ بعنوان هدف غایی در ذهنشان حک میشود، یاد میگیرند مطلوب باشند، یاد میگیرند مورد خوشایند قرار بگیرند. اما تجربه.....

راه برای کسب تجربه برایشان آسان نیست،جامعه به آنها نگاه یک فرد آزاد را ندارد، یاد میگیرند وجودشان را در وجود دیگری که آنهم باید مرد باشد پیدا کنند، خواهر فلانی، همسر فلانی، دختر فلانی، یاد نمیگیرند شخصیت مستقلی باشند، لباسهایشان ظرافت بیش از اندازه ای دارد. گاهی مجبورند با کفش های پاشنه بلندو پیراهن های سنگین پا به مجالس بگذارند، راحتی پوشاک را تجربه نمی کنند. بیشتر وقتشان را در خانه سپری می کنند، بزرگتر که می شوند سن ازدواج، بدون هیچ تجربه معقولانه پیشین، بدون اجازه به روشن شدن سوالات ذهنی حتی، قدرت انتخاب و تصمیمی گیری صحیح را از هر دو جنس میگیرد. بدون آگاهی از اساسی ترین ویژگی های طرف مقابل دو طرف تن به ازدواج می دهند. زن در خانه می ماند، تمامی مسئولتش در 4 دیواری خانه خلاصه می شود گیج و گنگ. عدم ارتباط صحیح با دنیای خارج افق فکری او را کم میکند، یکنواخی روز ها او را بهانه گیر میکند. یاد گرفته هستی اش را در همسرش ببیند. پس با تمام وجود برای حفظ او تلاش میکند. اما مرد مثل زن نیست. او به گونه ای دیگر تربیت شده، یاد گرفته آزاد باشد، محدودیت ها و وسواس های بیش از حد او را می آزارد، وسواس ها، شک ها ...

از طرف دیگر مرد یاد گرفته سلطان باشد، حرف اول و آخر خانه یعنی حرف مرد، ناموسش برایش حکم مهمترین اموالش را دارد. از طرفی نمی خواهد چشم بیگانه ای به او بیافتد و از این رو زن را از حضور فعال در جامعه منع میکند و از سوی دیگر ناله اش از کم بودن وسعت دید و تفکر همسرش تا آسمان بلند است.

کمی که می گذرد پای بچه ای به میان می آید، حالا زن مادر شده، بزرگ ترین موهبتی که انتظارش را داشته. می خواهد با تمام وجود از این افتخار مراقبت کند، پدر اما تحمل این شرایط را ندارد. او یاد گرفته مالک باشد، حالا اما مادر عروسکی دارد که با آن به همه فخر بفروشد و خصوصا به مرد بگوید توانایی کاری را دارد که او از انجام آن بر نمی اید. آرام آرام وابسته کودک می شود، این وابستگی دو جانبه است، توجه مادر به کودک خشم پدر را بیشتر میکند، از طرفی استقلال کودک را هم می گیرد. به مرور که می گذرد همه چیز بیشتر یکنواخت می شود. واژه هایی همیشه تکرار می گردد، تو نمی فهمی... زن ها کلا نمی فهمند، زن ها موجودات عاطفی هستند، مردها بی رحمند، مردها خیانت کارند و... ( با فرض نبود تفاوت در برآورده کردن نیاز ج.ن.س.ی).  گاهی عدم وجود ارتباط عاطفی، و آشنایی با روش های مناسب ج.ن.س.ی یکی از حساس ترین لحظات زندگی مشترک را به تلخی رقم می زند، از این رو رفته رفته زن دچار سر خوردگی می شود و مرد دچار عصبیت.

کودک که بزرگ می شود آغاز بروز سر خوردگی زن است، حالا دیگر فرزند به او احتیاجی ندارد، مادر گمان می کند بی مصرف شده، با توجه به اینکه تمامی عمرش را صرف کودک کرده به همه چیز او حسادت می ورزد، دعوای مادر ها و عروس ها از همین حسادت شکل میگیرد.

حال زمان زیادی از زندگی هر دو گذشته اما هیچکدام لذتی نبرده اند. پدر خود را اسیر قید و بند زناشویی می بیند و زن خود را تمام شده و از دست رفته...

تعصب، حس مالکیت، احساسی بودن زن و خیلی و خیلی دیگه از این ویژگی ها در نتیجه خواست جامعه بوجود اومدن و ریشه غریزی و طبیعی ندارن...اینو یادمون باشه.

منبع:http://zire-saghfe-donya.blogfa.com/

بازگشت تریاک به مراسم‌ عروسی!/ هشدار را جدی بگیریم

فرماندار شهرستان همدان از بازگشت مواد مخدر مانند تریاک به عروسی‌ها گلایه کرد و گفت: این مسئله یک هشدار است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/288799

زورگیری از زنان داخل آسانسور

شاکی گفت: هنگام زدن دکمه آسانسور یک پسر حدود 25 ساله با لباس قرمز و قد متوسط اقدام به بازکردن در آسانسور کرد که ابتدا قصد داشتم تا از داخل آسانسور خارج شوم اما زمانی که این جوان مدعی شد که در طبقه سوم پیاده می‌شود، اطمینان پیدا کردم که از اهالی مجتمع است و به همین علت داخل آسانسور ماندم اما به محض حرکت آسانسور ناگهان این جوان به سمتم حمله‌ور شد و با ضرب و شتم اقدام به پاره‌کردن گردنبند از گردنم کرد و پس از سرقت به سرعت در طبقه پارکینگ از آسانسور خارج و متواری شد.
زن جوان دیگری گفت:قصد ورود به منزل خود را داشتم که جوان ناشناسی حدود 25 ساله با هیکل درشت و قد متوسط پشت سر من وارد مجتمع و به همراه من سوار آسانسور شد که ناگهان دست خود را به سمت گردنم پرتاب کرد و قصد داشت با تهدید و ضرب و شتم اقدام به سرقت گردنبند کند که در برابرش مقاومت کرده و شروع به داد و فریاد کردم که در طبقه دوم از آسانسور خارج و متواری شد.
منبع:

http://www.asriran.com/fa/news/288750

امحاء 11 تن سوسیس و کالباس تاریخ مصرف گذشته

با اعلام گزارش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی قم مبنی بر کشف و ضبط 11 تن سوسیس و کالباس تاریخ مصرف گذشته و غیر بهداشتی در انبار یک شرکت تولیدی مواد غذایی، پرونده‌ای در این مورد تشکیل و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

پس از بررسی پرونده در شعبه تعزیرات حکومتی استان، تخلف محرز تشخیص داده شد و مطابق قانون، کلیه محصولات کشف شده معدوم شدند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288771

کارگران کیان تایر مقابل در ورودی کارخانه تجمع کردند

صبح امروز بیش از ۷۰۰ کارگر کارخانه کیان تایر در اعتراض به متوقف شدن تولید وعدم دریافت مطالبات معوقه خود در مقابل در ورودی کارخانه واقع در شهرک چهار دانگه تجمع کردند.

کارخانه کیان تایر نزدبک به هزار و صد کارگر دارد، از چهار سال گذشته به سبب افزایش مشکلات و بدهی‌ها مالک کارخانه، اختیارات این واحد تولیدی به هیات حمایت از صنایع محول شد وبعد آن مشکلات کارخانه وکارگران تا حدی کاهش یافت تا اینکه از تاریخ ۲۵ تیر ماه دوباره مالک خصوصی به کارخانه بازگشته است.

با خصوصی سازی مجدد کارخانه کیان تایر، کارگران این واحد تولیدی دوباره دچار مشکلات زیادی شده‌اند، کارگران با بازگشت مالک مخالفتی ندارند اما مالک کارخانه در همین مدت کوتاه به تعهدات خود عمل نکرده است.

طبق توافقی که میان مالک کارخانه کیان تایر با هیات حمایت از صنایع انجام شده‌است، کارفرما قرار بود حدود۲۰ میلیارد تومان در کارخانه سرمایه گذاری کند و علاوه بر آن همه بدهی‌های خود را نیز بپردازد.

اما در عمل اینطور نشد و هیچ اتفاقی نیافتاد، چنانچه تاکنون حداکثر پولی که توسط وی در کارخانه سرمایه گذاری شده‌ حدود ۴۵۰ میلیون تومان است.

این کارفرما حدود پنج میلیارد تومان بدهی بابت سپرده گذاری کارگران در صندوق قرض الحسنه و شش میلیارد تومان هم بابت سنوات بازنشستگان باید پرداخت کند.

این کارفرما در گذشته حدود ۲۲ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی وحدود سه میلیارد تومان به وزارت نیرو بدهکار بود.

با بازگشت مجددا مالک این واحد تولیدی نه تنها دفترچه بیمه کارگران دیگر توسط سازمان تامین اجتماعی تمدید نمی‌شود، بلکه از ۱۰ روز پیش نیز برق کارخانه به دستور وزارت نیرو قطع شده است.

منبع: http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93805

مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر آتش سوزی

صبح امروز یک کارگر ساختمانی بر اثر آتش سوزی محل استراحت خود، جان خود را از دست داد.

این حادثه در شهرک شهید باقری، انتهای بلوار پارسای غربی، زمانی رخ داد که ۵ کارگرساختمانی در ساعت استراحت خود در یکی از اتاقهای کوچک طبقه همکف، ساختمانی در حال ساخت بودند.

این کارگران ناگهان در میان شعله‌های آتش گرفتار می‌شوند که با حضور گروهای امداد ونجات در‌‌ همان لحظات اولیه ۴ کارگر نجات پیدا می کنند اما فرد پنجم که کارگری ۲۰ ساله و از تباع افغان است بر اثر شدت حرارت وسوختگی جان خود را از دست می‌دهد.
علت وقوع این حادثه انتقال حرارت از اجاق گاز روشن به مواد قابل اشتعال در اطراف محل استراحت کارگران اعلام شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93827

 




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

هزینه 60 تریلیون دلاری انتشار متان از یخ‌های قطبی

بنابر مطالعه منتشر شده در نشریه "نیچر"، هزینه‌های ناشی از ذوب شدن یخ‌های قطب شمال و آزاد شدن متان گرفتار شده در آنها می تواند برابر با 60 تریلیون دلار یا حدود بازده اقتصادی جهان در یک سال باشد. برآوردهای صورت گرفته نشان می دهند در فلات قطبی شرق سیبری حدود 50 گیگاتن متان که یکی از گازهای گلخانه‌ای اصلی محسوب می شود به دام افتاده و این میزان متان با توجه به سرعت ذوب شدن یخ‌ها طی نیم قرن آینده به طور ناگهانی و یا تدریجی آزاد خواهد شد.

به گفته دانشمندان، غلظت‌های بالاتر متان افزون بر تسریع آهنگ گرمایش جهانی، با تسریع تغییرات محلی در قطب شمال موجب افزایش عقب نشینی یخ‌های دریایی، کاهش بازتاب انرژی خورشیدی و تسریع ذوب شدن لایه‌های یخ در گرینلند خواهند شد. برای دستیابی به این نتایج، تیمی از دانشمندان دانشگاه‌های کمبریج و اراسموس از مدل PAGE09 استفاده کرده‌اند. 

در تمامی موارد، دانشمندان دریافته‌اند که 80 درصد از پیامدهای اقتصادی بر کشورهای فقیرتر آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی متمرکز است زیرا با پدیده‌های مختلف مانند امواج گرما، سیل‌های ویرانگر، خشکسالی و توفان‌های سهمگین مواجه خواهند بود. در شرایطی که سرعت شکل گیری این فرآیند نامشخص است، اما طی مطالعه‌ای جداگانه دانشمندان از بین رفتن پوشش یخی قطب شمال تا سال 2054 را پیش بینی کرده‌اند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288141

کلاهبرداری میلیاردی با جعل درگاه پرداخت الکترونیک

با راه‌اندازی تعداد 18 فروشگاه اینترنتی و با قراردادن درگاه‌های جعلی پرداخت الکترونیکی اقدام به سرقت اطلاعات حساب اشخاص کرده و با مبالغ سرقتی اقدام به خرید کالا بصورت اینترنتی کرده‌اند.

متهمان در این راستا به 120 فقره سرقت اطلاعات حساب اعتراف کرده‌اند، که مبلغی بالغ بر یک میلیارد از حساب اشخاص برداشت کرده‌اند.

منبع: عصر ایران

2 میلیون ایرانی ناقل ویروس هپاتیت B

تاکنون 8 نوع ویروس هپاتیت شناخته شده است که شایع‌ترین آنها ویروس‌ هپاتیت‌های آ (A) ، ب (B) و سی (C) هستند.

در ایران طبق آمارهای موجود حدود 3 درصد افراد جامعه یا قریب به دو میلیون نفر ناقل هپاتیت ب هستند.

هپاتیت به معنای التهاب کبد و در میان عوام به یرقان یا زردی مشهور است که ویروس‌ها مهم‌ترین عوامل ایجادکننده‌ی آن هستند.

ویروس‌ها موجودات ریز ذره‌بینی هستند که از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‌شوند و برای رشد و تکثیر خود به یک موجود زنده نیاز دارند، البته عوامل دیگری چون داروها، بیماری‌های وراثتی و خودایمنی و مصرف مشروبات الکلی می‌توانند سبب هپاتیت‌های غیرویروسی شوند.

بلومبرگ (Blumderg) و همکارانش در فیلادلفیا، ویروس هپاتیت ب را در سال 1965 کشف کرد و موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

انسان تنها مخزن این عفونت ویروسی است و انتقال آن از فرد آلوده به سالم است و از راه‌های انتقال آن انتقال از مادر آلوده به نوزاد، است یعنی عفونت نه از طریق بندناف، بلکه از طریق بدن مادر و به هنگام زایمان و در جریان تماس نزدیک با ترشحات واژینال منتقل می‌شود.

هم‌چنین تماس جنسی با فرد ناقل هپاتیت می‌تواند به انتقال عفونت منجر شود بنابراین برای ممانعت از این امر، واکسیناسیون و استفاده از کاندوم توصیه می‌شود.

استفاده از وسایل غیر استریل در دندانپزشکی، سوراخ کردن غیربهداشتی گوش، خالکوبی و حجامت نیز جزو راه‌های احتمالی انتقال عفونت تلقی می‌شوند.

بند پایانی که خون می‌مکند از قبیل پشه یا ساس‌های رختخواب به‌خصوص در مناطق گرمسیر، عوامل مهمی در انتقال عفونت هستند اما شاهدی دال بر تکثیر ویروس در بدن بند پا وجود ندارد.

ناقل بیماری هپاتیت به کسانی گفته می‌شود که با وجود ویروس هپاتیت(ب) در خونشان به مدت بیش از 6 ماه حال عمومی خوبی داشته باشند و در بررسی آزمایشگاهی اختلالی در کار کبد آنان مشاهده نشود در چنین شرایطی ویروس به صورت مسالمت‌آمیز در بدن هست اما آسیبی به کبد نمی‌رساند.

چون در اغلب موارد، عفونت از مادر آلوده به نوزاد منتقل می‌شود، تا سال‌ها علامتی دیده نمی‌شود البته در برخی موارد به دنبال هپاتیت حاد ویروسی فرد به ناقل تبدیل می‌شود که در این افراد به دنبال علائم هپاتیت از جمله بی‌اشتهایی، ضعف، بی‌حالی، پررنگی ادرار و زردی سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند HBsAg را منفی کند و پس از 6 ماه با وجود بهبودی ظاهری، فرد آلوده باقی می‌ماند.

راه تشخیص این بیماری اندازه‌گیری آنتی‌ژن سطحی این ویروس یعنی HBsAg است، دربسیاری از موارد به دنبال کشف یک مورد HBsAg مثبت، دیگر افراد خانواده آزمایش تا موارد مثبت و بدون علامت شناسایی شوند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288154

بیش از 200 کشته در درگیری‌های قبیله‌ای دارفور سودان

درگیری‌های قبیله‌ای خونبار طی چند روز اخیر در دارفور بیش از 200 کشته برجای گذاشت.
یک رهبر قبیله‌ای در منطقه دارفور در غرب سودان اعلام کرد که دستکم 128 تن از اعضای این قبیله در درگیری‌های جدید و خونبار این منطقه کشته شدند.
احمد خیری یکی از رهبران قبایل المسیریه گفت: 128 تن از مردان خود را از دست دادیم و 100 تن دیگر را از قبیله دشمن کشتیم (اشاره به قبیله السلامات که با المسیریه در شرق شهر گارسیا درگیر است).
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288189

وبلاگ آموختن: رفتار اجتماعی جوامعی که از تکامل اجتماعی بازمانده‌اند.

گذر یک سیارک عظیم از کنار زمین

سیارکی عظیم در ابعاد پنج زمین فوتبال صبح سه شنبه از فاصله ایمن از کنار زمین عبور کرد.
سیارک 2003DZ15 با وجود ابعاد بسیار بزرگ، از فاصله بسیار دوری از کنار زمین عبور کرده و به راحتی قابل رصد نبود.
سیارک، روز سه شنبه 30 جولای (هشتم مرداد) در ساعت 0037 به وقت گرینویچ (05:07 به وقت تهران) از فاصله 3.5 میلیون کیلومتری زمین که 9 برابر فاصله زمین تا ماه است، عبور کرد.
فاصله ایمن گذر سیارک عظیم 2003DZ15 با پهنای 152 متر که معادل پنج زمین فوتبال است، هیچ خطری برای زمین ایجاد نکرد.
 پروژه تلسکوپ مجازی (VTP) علاوه بر پوشش زنده، تصاویری از گذر این سیارک تهیه کرده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288173

دوربين مخفي اي که داوطلبانه حمل مي کنيم


هر کسي که يک گوشي هوشمند در جيب خود دارد، به احتمال زياد به طور منظم هم به اينترنت وصل مي‌شود. با هر بار سرک کشيدن در اينترنت، يک بسته‌ي اطلاعاتي تازه به جمع متاديتا ها افزوده مي شود. در آن ميان، مکاني که کاربر در آن به سر مي‌برد هم به چشم مي‌خورد. کارشناسان حوزه امنيت داده‌ها به کاربران هشدار مي‌دهند که با ضبط پيوسته‌ي ردپاي ديجيتال‌شان، گوشي موبايل آن‌ها به يک دوربين مخفي کوچک تبديل شده است که خود آن را روشن مي‌کنند. با نرم افزارهاي مخصوص آناليز اين گونه داده‌ها مي‌توان به راحتي پروفايل حرکتي کاربر را ترسيم کرد.
براي اين که کاربر از ابعاد داده‌هاي خود که به‌راحتي در اختيار کنسرن‌هاي بزرگ قرار مي دهد، تصويري داشته باشد، يکي از سياستمداران آلماني از حزب سبزها به نام مالته اشپيتس، گوشه‌اي از ابرداده‌هاي خود را که از شرکت مخابرات آلمان طلب کرده بود، به دادگاه ارائه کرد. البته براي دريافت اين داده‌ها مجبور شد از اين شرکت يعني "تله کم" شکايت کند. اشپيتس اما نتيجه‌ي پي‌گيري هايش را در اينترنت منتشر کرد. هر کاربري مي‌تواند ببيند که اشلپيتش از اوت ۲۰۰۹ تا فوريه۲۰۱۰ لحظه به لحظه کجا بوده است!
چند روزي ماموران امنيتي را نگران کنيد!
بحثي که شايد تلنگري باشد براي شهروند عادي. شهروندي که کمي بيانديشد که آيا حالا که اين گونه زيرنظر گرفته مي‌شود نبايد کمي به خود زحمت بدهد و دست کم گوشه‌اي از اطلاعاتش را مخفي کند؟ چه مي شود اگر چند روز گوشي هوشمندتان را خاموش کنيد و هر رازي را با شبکه هاي اجتماعي در ميان نگذاريد؟ کسي چه مي‌داند. شايد ماموران امنيتي کمي نگران‌تان شوند. اصلا شايد تازه به شما مشکوک شوند!

منبع: دانش و فن فارسی DW

 

+ نوشته شده توسط سیاوش در چهارشنبه نهم مرداد 1392 و ساعت 1:15 | نظر بدهید

ناپديد شدن اچ آي وي

اچ آي وي عامل بيماري ايدز است و در داخل دي ان اي ريشه مي کند

رهايي يافتن از اچ آي وي دشوار است چون اين ويروس در داخل دي ان اي پنهان مي شود و ذخاير غيرقابل دسترسي در بدن تشکيل مي دهد.

در معالجه عادي، داروهاي ضدويروسي اچ آي وي را در جريان خون تحت کنترل نگه مي دارد اما با قطع دارو، ويروس بازمي گردد.

مغز استخوان محل ساخته شدن سلول هاي خون است و تصور مي شود که ذخيره گاه بزرگ اچ آي وي باشد.

مبتلايان به اچ اي وي اگر داروهاي ضدويروسي بخورند طول عمرشان تقريبا عادي است.

بنابراين اهميت آن احتمالا در درک عميق تر چگونگي پنهان شدن اچ آي وي در بدن است و اينکه چگونه مي توان اين ذخاير اچ آي وي يا مخفي گاه هاي ويروسي را پاکسازي کرد.

کارشناسان گفتند که هرچند پيوند مغز استخوان گزينه اي عملي براي مبتلايان به اچ آي وي نيست اما موارد تازه اين مطالعه مي تواند به رويکردي تازه براي معالجه و نهايتا ريشه کن کردن اين ويروس منجر شود.

منبع: دانش و فن فارسی DW

"متا ديتا" يا اَبَر داده‌ها چیست؟ چگونه شنود می‌شويم؟

ادوارد اسنودن از شبکه جاسوسي ديجيتال آمريکا و رصد کردن اطلاعات در اينترنت توسط دستگاه‌هاي اطلاعاتي بريتانيا پرده برداشت و بحث ابرداده‌ها را داغ کرد. با ابزارهاي ساده امتحان کنيد، ببينيدBig Brother درباره شما چه‌قدر مي‌داند؟

چه کسي براي چه مدتي از چه مکاني با چه کسي تماس تلفني برقرار کرده‌است؟ چه کسي با چه کساني در چه بازه‌ي زماني‌اي ايميل رد و بدل کرده‌است؟ محتواي اين ايميل‌ها و شدت تماس‌ها به چه ميزان بوده‌است؟ هر کاربر کِي، براي چه زماني به چه سايت‌هايي سرک کشيده و چه کرده‌است؟ چنين اطلاعات و داده‌هايي را "متا ديتا" يا اَبَر داده‌ها مي‌نامند.
ادوارد اسنودن در گفت‌وگو با گاردين مي‌گويد: «آژانس امنيت ملي آمريکا زيرساختي تدارک ديده که تقريبا همه ارتباطات انساني را به صورت اتوماتيک ذخيره مي‌کند. با استفاده از اين سيستم مي‌توانستم ايميل‌هاي هر کسي را ببينم٬ مکالمات تلفني‌اش را شنود کنم و رمزهاي عبور شخصي‌ترين اکانت‌هاي هر کاربري را به دست بياورم.»
سازمان‌هاي امنيتي آمريکا اين ابر داده‌ها را جمع آوري مي‌کنند. در اتحاديه‌ي اروپا ۷ سال است که براي کنسرن‌ها قواعد و مقرراتي در مورد چگونگي ذخيره و رفتار با اين داده‌ها و مدت زمان ذخيره‌ي اين اطلاعات وضع شده است. زماني که بين ۶ ماه تا دوسال در نوسان است. ذخيره‌ي داده‌ها براي روز مبادا.

با نرم‌افزار‌هاي ساده‌اي مي‌توان پي برد چه گره‌اي گره اصلي شبکه‌ي شما به شمار مي رود که با حذف آن شبکه از هم مي‌پاشد

خودتان، خودتان را شنود کنيد!
ادوارد اسنودن گفته است که ارزش ابرداده‌ها از ارزش محتواي آن‌ها بيشتر است.
اين را که متا‌ديتاها تا چه حد مي‌توانند به کنسرن‌هايي که اطلاعاتمان را در اختيارشان مي‌گذاريم و سپس به سازمان‌هاي امنيتي تصاوير دقيقي از زندگي ما نشان بدهند، مي توانيد براي مثال اگر کاربر جي‌ميل يا فيس‌بوک هستيد، خودتان به راحتي امتحان کنيد:

·         محققان انستيتوي تکنولوري ماساچوست برنامه اي با نام Immersion براي سرويس ايميل گوگل طراحي کردند. اگر به اين برنامه اجازه ي دسترسي به اکانت ايميل خود را بدهيد، همه‌ي تماس‌هاي شما تجزيه و تحليل مي‌شوند. مثلا چه کسي باعث آشنايي کانتکت "آ" با کانتکت "ب" در ميان تماس هاي شما شده است يا با چه کسي و در چه بازه‌ي زماني شما ايميل هاي زيادي رد و بدل کرده ايد و يا چه پيوندهاي تازه‌اي در حين اين ارتباطات ايميلي به دست آورده‌ايد.

·         يک نمونه ي ديگر ماشين جستجوي Wolfram Alpha است. اين ماشين جستجو قادر است همه‌ي دوستان فيس‌بوکي شما را بررسي کند. نتيجه‌ي اين کند و کاو، دو گرافيک خواهد بود که يکي ساختار و درجه‌ي دوستي و ارتباطات دوستان شما در ميان يکديگر را به تصوير مي کشد و مي تواند گروه هاي مشخصي را از دل اين تجزيه و تحليل بيرون بياورد. مثلا گروه دوستان دبستان و دبيرستان شما را يا هم‌دانشگاهيان يا همکاران يا دوستان باشگاه ورزشي‌تان را. از اين دياگرام مي‌توان فهميد که چه ارتباطاتي يا چه گروه‌هايي، گره اصلي شبکه ي شما به شمار مي روند که با حذف شان همه‌ي شبکه از هم مي‌پاشد و چه کساني تنها نقش پلي را ايفا مي‌کنند که با پاک کردنشان لطمه‌اي به کل شبکه وارد نمي شود.

همه‌ي ارتباطات کاربر در شبکه‌هاي اجتماعي به طور چکيده و در يک نگاه! براي رسيدن به چنين تصويري ماموران امنيتي بايد به گفت‌و‌گوهاي تلفني بي‌شماري گوش دهند و ايميل‌هاي زيادي را تک به تک بخوانند. اما شما اين اطلاعات را براي مثال به راحتي در اختيار کنسرن هاي اينترنتي قرار مي دهيد. دستگاه‌هاي امنيتي مجازند با مجوز قانوني از اين کنسرن‌هاي بزرگ داده‌هاي شما را طلب کنند و براي مثال اين داده‌ها را با اطلاعاتي که از پروايدرها به دست مي‌آورند، کنار هم بگذارند.
به اين کنسرن ها خيلي اعتماد داريم. همه‌ي رازهايي را که با فيس بوک و گوگل در ميان گذاشته‌ايم دو دستي تقديم اين کنسرن‌ها کرده‌ايم.

ادوارد اسنودن مي‌گويد همه پل‌هاي پشت‌سرش را خراب کرده تا از نابودي حريم خصوصي و آزادي اينترنت و حقوق ديجيتال به دست دولت آمريکا جلوگيري کند .

منبع: دانش و فن فارسی DW

11 هزار تن کره در گمرک معطل تخصیص ارز

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه ۱۱ هزار تن کره در گمرک در انتظار تخصیص ارز است.

روز گذشته اعلام شد تخصیص ارز مرجع به کره از اول مرداد قطع شده است و از گمرک ترخیص نمی‌شود.
دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: اگر وزارت صنعت کتبا اعلام کند که به وارد کنندگان ارز مرجع ۲۴۷۷ تومان بدهند، مشکل برطرف می‌شود و این کالاها با این ارز ترخیص خواهد شد.
مشکل این است که اگر کالاهای موجود در گمرک با ارز ۲۴۷۷ تومان ترخیص شود، قیمت برای مصرف کننده دوبرابر می‌شود. به گفته باکری اکنون ۱۱ هزار تن کره در گمرک موجود است که در انتظار تخصیص ارز است.
باکری در پاسخ به اینکه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است که مابه‌التفاوت ارز ۲۴۷۷ و ۱۲۲۶ تومان را دولت به صورت یارانه پرداخت کند، گفت: وزارت صنعت می‌گوید هیئت وزیران مصوب کرده است ۲.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای یارانه کالاهای اساسی پرداخت شود، اما باز هم مشخص نشده است که آیا این دلارها با نرخ ۲۴۷۷ یا ۱۲۲۶ تومان تبدیل شود.
به گزارش فارس ۲۲ هزار تن کره از ۵ ماه پیش وارد کشور شده است که طی دو ماه گذشته حدود نصف این میزان ترخیص شده است، اما هنوز ۱۱ هزار تن کره در گمرک باقی مانده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288017

بلاتکلیفی ۱۵۰۰ کارگر پس از آتش‌سوزی عظیم در کارخانه گلناز

نماینده كارگران کارخانه روغن نباتی گلناز از بلاتکلیفی ۱۵۰۰ کارگر شاغل در این کارخانه در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده در این واحد تولیدی خبر  داد.

با توجه به اینکه در جریان آتش سوزی کارخانه که از ساعت دو بعد از ظهر روز گذشته تا دو بامداد امروز (هفتم مرداد) بخشهای زیادی از کارخانه همانند انبارهای فنی، مواد و پلاستیک، واحد تولید بطری، واحد تصفیه آب معدنی، کارگاهای برق و فنی، قسمتهایی از واحد تزریق پلاستیک و کلیه مواد خام اولیه دچار سوختگی کامل شده است، تولید در این کارخانه به طور موقت تعطیل شده است.

در صورت غیر فعال شدن خطوط تولید، تنها در بخش تولید روغن نباتی این كارخانه حدود ۷۰۰ نفر از کارگران بیکار خواهند شد.

در این کارخانه خطوط تولیدی دیگری همچون آب معدنی نیز وجود دارد، كه در صورت ایجاد مشكل در خطوط تولید كارگران بیشتری بیكار خواهند شد.

به گفته مدیر عامل از فردا همه کارگران قرار است در شیفت‌های کاری خود برای انجام نظافت واحیای کارخانه حاضر شوند.
در جریان این آتش سوزی چند نفر از کارگران که در تلاش بودند آتش سوزی کارخانه را مهار کنند دچار سوختگی سطحی شدند و خوشبختانه این حادثه خسارات جانی دیگری نداشته است.
همچنین در جریان این آتش سوزی سه هزار تن مواد اولیه روغن نباتی بطور کامل از بین رفته است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=92984

 




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تکامل نظريه کشاورز شدن انسان بر اساس يافته‌هاي جديد در ايران

بر خلاف نظريه‌هاي تا کنوني انقلاب نوسنگي در ۱۲ هزار سال پيش نه تنها در يک منطقه بلکه همزمان در مناطق مختلفي انجام شده است. اين نظريه بر بقاياي بسيار قديمي غلاتي استوار است که اخيرا در ايران يافت شده است.

کشاورزي تنها در يک منطقه شروع نشده، بلکه انسان همزمان در چند نقطه به گونه‌اي نسبتا سامان‌مند به اين کار آغاز کرده است. اين مضمون مقاله‌اي تحقيقي است که يک گروه پژوهشي دردانشگاه توبينگن آلمان به سرپرستي سيمون ريل (Simon Riehl) در شماره جديد نشريه علمي "ساينس" منتشر کرده است.
تا کنون پيدايش اوليه کشاورزي در شرق منطقه موسوم به هلال خصيب (به انگليسي Fertile Crescent که به فارسي مي‌توان آن را هلال بارور ناميد) امري ثابت‌شده به شمار مي‌رفت. ولي در شرق اين منطقه و از جمله ايران به دليل برخي دشواري‌ها براي دسترسي به آن، تحقيقي صورت نگرفته بود. با آغاز به تحصيل يک دانشجوي ايراني (محسن زيدي) در مقطع دکتراي باستانشناسي دانشگاه توبينگن اين امکان نيز فراهم شد و گروه تحقيقاتي سيمون ريل کار خود را در بخش‌هايي از کوهپايه‌هاي زاگرس آغاز کرد.
در روند اين تحقيقات دانشمندان تحت سرپرستي ريل بقاياي ديرينه غلات و حبوباتي را در ايران يافته‌اند که نشان مي‌دهد بر خلاف نظريه رايج، کشاورزي تنها در غرب منطقه موسوم به هلال خصيب رواج پيدا نکرده، بلکه همزمان شرق اين منطقه را نيز شامل مي‌شده است.
يافته‌هايي پر اهميت در کوهپايه‌هاي زاگرس
هلال خصيب حوزه جغرافيايي داس‌گونه‌اي است که از راس خليج فارس تا بخشي از قفقاز و کناره‌هاي درياي سياه تا بخش غربي مديترانه و دلتاي نيل را در برمي‌گيرد و امروز بخشي از مصر و کشورهايي همچون اسرائيل و لبنان و عراق و سوريه و نيز جنوب غربي ترکيه و بخشي از غرب ايران را شامل مي‌شود. اين منطقه مهد تمدن انساني به شمار مي‌رود و جايي است که انسان براي اولين بار در آن از زندگي عشايري به سوي اسکان‌يافتگي گذر کرد.
غلات و حبوبات يادشده در تپه باستاني چغاگلان در کوهپايه‌هاي زاگرس و در منطقه مهران يافت شده‌اند. محققان دانشگاه توبينگن در اين منطقه نمونه‌هايي از گياهان، بقاياي استخوان‌ها و ابزارهاي دست‌ساز همچون وسايل خانه و هاون‌هاي کوچک سنگي را جمع‌آوري کرده‌اند. ساکنان دوران نوسنگي در اين منطقه با هاون‌ غلات را خرد کرده و از طريق مخلوط‌ کردن آن با آب غذاهاي حليم‌مانند تهيه مي‌کرده‌اند.
اين گونه رد و نشانه‌ها از دوران پيشين زندگي بشر براي محققان واجد ارزش بسيار است، زيرا نه تنها بيانگر نوع استفاده انسان از برخي غلات است، بلکه مي‌توان بر مبناي آنها تغيير و تحول گونه‌هاي وحشي گياهان را نيز شناسايي کرد.
اين واقعيت که وسايل خانه و انواعي از غلات همزمان در مناطقي دور از هم سربرآورده‌اند پشتوانه‌اي براي اين نظريه است که کشاورزي ابتدا تنها در منطقه‌اي محدود رواج پيدا نکرده است.
برآوردها نشان مي‌دهند که دوراني نزديک به ۱۲ هزار سال پيش زماني مناسب براي انقلابي تند در تاريخ بشريت بوده که البته بعدا روندي کند و تدريجي به خود گرفته است. در ابتدا انسان‌ها صرفا غلات وحشي و برخي حبوبات را براي مصارف غذايي جمع‌آوري مي‌کردند. اما برخي از گونه‌هاي اين غلات به تدريج از بين رفته‌اند تا حدود ۹۸۰۰ سال پيش که انسان غلات، به ويژه نوعي از گندم با عنوان علمي Triticum dicoccum را "اهلي" کرد و به جمع‌کردن و انبار بذر آنها روي آورد. اين نوع گندم در ايران به عنوان "گندم دودانه" شناخته مي‌شود. نشانه‌ها و علائمي وجود دارند که از کاشت سامانمند غلات توسط انسان و تلاش او براي افزايش محصول حکايت مي‌کنند و اين آغاز دوره کشاورزي مديريت‌شده توسط بشر است.
به اين ترتيب به تدريج پازل‌هاي تصويري در حال تکميل‌شدن است که نشان مي‌دهد چگونه از انسان شکارچي و جمع‌کننده دانه‌ها ومحصولات وحشي طبيعت کشاورزاني اسکان‌يافته پديد آمد. به ويژه مناطق اسطوره‌اي همچون "گوبکلي تپه" در جنوب غربي ترکيه، با دوائر سنگي‌‌اشان در اين کشف و دريافت دانشمندان نقش عمده‌اي داشته‌اند. در اين مناطق گروه‌هاي پراکنده‌اي از انسان‌ها از صدها کيلومتر دورتر گرد آمده و به تدريج هويت مشترکي را شکل داده‌اند. شايد آنها ايده‌هاي جديد خود را در همين گردهمايي‌ها ردوبدل کرده‌اند. کلاوس اشميت، باستانشناسي که در حفاري گوبکلي تپه شرکت داشته، بر اين نظراست که انسان‌ها در ۱۱۵۰۰ سال پيش در جشن گوبکلي تپه و جشن‌هاي مشابه از غلات وحشي جمع‌آوري شده آبجو نيز تهيه مي‌کرده‌اند.

منبع: دانش و فن فارسی DW

تولید کاغذ الکترونیکی با قابلیت 260 بار استفاده

کاغذ الکترونیکی جدید موسوم به "i2R e-Pape" در مرکز پژوهش فناوری صنعتی تایوان تولید شده است.

به گزارش ایسنا، فقط با فشار یک دکمه، کاغذ را می‌توان پاک و مجدد از آن استفاده کرد. گرچه تاکنون نمونه‌های دیگری از کاغذ الکترونیکی تولید شده، اما محققان می‌گویند کاغذ جدید تنها نمونه‌ای است که می‌توان از آن در چاپگرهای گرمایی استفاده کرد. همچنین طرز استفاده از کاغذ الکترونیکی بیشتر به نحوه استفاده از کاغذ معمولی شباهت دارد. کاغذ جدید نیازی به الکترودهای الگو یافته ندارند و بسیار سبک‌، نرم و قابل استفاده مجدد است.

بر اساس اطلاعاتی که از این محصول برروی سایتها منتشر شده، برای تهیه این کاغذ الکترونیکی با ضخامت 0.123 میلی‌متر، یک لایه کریستال مایع کلستریک که ساختار آن مشابه مولکول‌های کلسترول است، روی یک فیلم پلاستیکی قرار داده شده است.

استفاده از کریستال مایع این مزیت را دارد که در آن نیازی به تاباندن نور نیست و با استفاده از تجهیزات ساده می‌توان رنگ‌های آبی، قرمز و سبز را تولید کرد. از این نظر نیز کاغذ برای استفاده در تابلوها یا پوسترها ایده‌آل است.

کاغذ الکترونیکی جدید 260 بار امکان پاک شدن و بازنویسی دارد، اما دانشمندان امیدوارند این ظرفیت را تا دو سال دیگر به 500 بار برسانند. زمینه لازم برای تولید انبوه این کاغذ نیز فراهم شده و اولین نمونه‌های آن احتمالا تا دو سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

منبع:

http://www.asriran.com/fa/news/288274

ارز دارو برای واردات زین اسب خرج شد/ میلیاردر شدن دلالان دارو!

حذف نرخ مرجع ارز دارو و كالاهای اساسی نوعی دهن كجی دولت به مردم است.

اقدام دولت در روزهای انتهایی پایان كار خود در خصوص حذف نرخ مرجع ارز دارویی و كالاهای اساسی قابل توجیه نبوده و نیست. زیرا، در زمانی که بستر مناسب فراهم نشده ‌است نمی‌توان به یكباره اقدام به حذف ارز كالاهای اساسی و دارویی كرد.

اگر چه حذف ارز مرجع دارو برای مردم و بیماران با آثار زیانباری همراه بوده است، اما قطع به یقین، این تصمیم دولت دهم برای سودجویان و دلالان بازار دارویی کشور بسیار خوش یمن بوده است. به طوریکه قیمت دارو در این یک سال به چند برابر افزایش یافته که سود چند میلیاردی آن فقط به جیب دلالان رفته است. در واقع، تصمیم غیرکارشناسی دولت دهم برای حذف ارز مرجع دارو، باعث شد تا بار دیگر دلالان دارو بر سر جان مردم وارد معامله شده و هر طور که دلشان می خواهد جولان دهند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288248

ایران یک وام 3.6 میلیارد دلاری به سوریه می‌دهد

یک توافقنامه در تهران به امضای بانک‌های مرکزی ایران و سوریه رسیده که براساس آن سوریه یک خط اعتباری به ارزش سه میلیارد و 600 میلیون دلار دریافت می‌کند.
منبع: http://www.tabnak.ir/fa/news/335448

مرگ 6464 تن از برق‌گرفتگی در 10 سال

تعداد فوتی‌های برق‌گرفتگی در خردادماه امسال 69 تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد بیشتر شده است.

در سه ماهه نخست امسال 189 تن بر اثر برق‌گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال 34 درصد افزایش یافته است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288322

اعتصاب ۵ هزار کارگر چینی در اعتراض به واگذاری سهام کارخانه

بیش از پنج هزار کارگر چینی در یک کارخانه تولید لاستیک مشترک چین - امریکا، در اعتراض به واگذاری سهام دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری شرکت اصلی امریکایی به یک شرکت هندی، اعتصاب کردند.

شرکت کوپر تایر و رابر ماه گذشته از برنامه واگذاری سهام به شرکت آپولو تایر هند خبر داد اما این خبر خشم هزاران نفر از کارگران شرکت کوپر چنگشان، شرکت سرمایه گذاری مشترک در استان شاندونگ در شرق چین را برانگیخت.
کارگران معترض خواستار توقف معاملات کلانی هستند که موجب افزایش ارزش سهام شرکت کوپر در بازار بورس نیویورک شده است. این کارگران بیم آن دارند که شرکت هندی نتواند از پس باز پرداخت دیون خود برآید و منافع آن‌ها به مخاطره افتد.
خبرگزاری فرانسه از پکن گزارش داد شرکت کوپر ۶۵ درصد سهام این سرمایه گذاری مشترک را در اختیار دارد و گروه چنگشان چین ۳۵ درصد باقیمانده سهام را داراست.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93328




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

قربانی نظام سرمایه در چین: تنها وسیله امرار معاش این زن(شالیزار خشک شده) نابود شده است!




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

تعطیلی كارخانه فجر ایلام و ادامه سردرگمی كارگران

کارخانه فجر ایلام، تولید کننده کمک فنر‌های خودرو از آبان ماه سال ۸۱ به دلیل اختلافات داخلی مدیران دچار بحران شد. کارگران فجر ایلام در سال ۸۱ بیش از ۷۰ نفر بودند اما این تعداد به مرور از چرخه تولید خارج و از سال گذشته به ۱۵ نفر کاهش یافته‌اند.

با وجود آنکه کارخانه از سال ۸۱ در بحران به سر می‌برد و کارفرما نیز از بهمن ماه سال گذشته (۹۱) کارخانه را به حال خود‌‌‌‌ رها کرده است، اما کارگران هر روز برای حفاظت از شغلشان در محل کارخانه حاضر می‌شوند.

کارفرما علاوه بر پرداخت مبالغی به صورت علی‌الحساب، فقط توانسته است بیمه کارگران را واریز کند.

کارفرمای کارخانه فجر ایلام قرار بود با دریافت تسهیلات بانکی و حمایت‌های ویژه دولت در بخش صنایع، سرمایه‌ای که در قالب تسهیلات از دولت دریافت کرده است را در کارخانه سرمایه گذاری کند اما این کارفرما نه تنها سرمایه‌گذاری نکرده است بلکه علاوه بر بیکاری و بلاتکلیفی کارگران، کارخانه را با کلیه دارایی‌ها و ماشین آلات‌اش‌‌ رها کرده و حضور فیزیکی در کارخانه ندارد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93475

مرگ یک کارگر مقنی بر اثر سقوط کول‌های دیواره چاه

یك کارگر مقنی بر اثر سقوط کول های دیواره چاه در عمق ۲۰ متری جان خود را از دست داد.

روز گذشته این حادثه در مهرشهر کرج زمانی رخ داد که کارگری ۴۰ ساله در عمق۲۰  متری مشغول حفر چاه بود که ناگهان بر اثر سقوط کول‌های دهانه و دیواره چاه محبوس و سپس جان خود را از دست داد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93482

پول خرید تضمینی گندم هم ته‌کشید

مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهادکشاورزی با اشاره به ابلاغ مصوبه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به مراکز خرید از نبود نقدینگی کافی برای پرداخت بهای گندم در این مراکز خبر داده و اعلام کرده است، حدود 10روز است که مراکز خرید تضمینی گندم حتی برای پرداخت بهای این محصول به نرخ اولیه یعنی کیلویی 720و 750تومان هم با کمبود نقدینگی مواجه هستند و این مشکل باعث شده نتوانند بهای گندم را هنگام خرید به کشاورزان بپردازند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/335650

تجمع مسالمت‌آمیز شماری از مردم خورموج بوشهر

 شماری از مردم خورموج در تجمعی مسالمت‌آمیز مقابل مسجد میرزای این شهر، به موضوع تجزیه شهرستان دشتی اعتراض کردند. خواستار جلوگیری از این طرح شدند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288535

سرنوشت ناهید در انتظار زمین!

محققان معتقدند، روند صعودی انتشار گازهای گلخانه ای می تواند زمین را به سیاره ای غیر قابل سکونت مانند ناهید مبدل کند.

با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، میزان جذب انرژی خورشید نیز بشدت افزایش یافته و زمین دیگر قادر به حفظ تعادل دمایی نخواهد بود.

در نتیجه گرم تر شدن زمین، اقیانوس ها به حالت جوش درآمده و تبخیر می شوند؛ در این شرایط جو مملو از بخار شده و زمین به سیاره ای غیر قابل سکونت مشابه سرنوشت جهنمی ناهید مبدل خواهد شد.

منطقه قابل سکونت ستاره جائی است که فرآیند فرار گازهای گلخانه ای آغاز می شود؛ این منطقه حلقه ای از فضا در اطراف ستاره است که محل مناسبی برای شکل گیری آب به شکل مایع بر سطح سیاره سنگی و میزبانی حیات محسوب می شود.

اخترشناسان دانشگاه ویکتوریا با استفاده از مدل رایانه ای دریافته اند، آستانه پایین تر تابش حراراتی در فرآیند گازهای گلخانه ای احتمالا سریع تر از تصورات قبلی روی دهد.

«تیلور رابینسون» یکی از نویسندگان این تحقیق تأکید می کند: نتایج این یافته برای سیاره زمین نیز قابل تعمیم است؛ با توجه به افزایش میزان تابش نور خورشید، جو زمین بیش از تصورات قبلی مستعد اثرات گازهای گلخانه ای قرار دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288494

تغییر تعرفه مکالمه همراه اول از ۱۵ مرداد

از روز ۱۵ مردادماه جاری تعرفه همراه اول در سراسر کشور یکسان می‌شود.
به این ترتیب از روز ۱۵ مرداد هزینه جابه‌جایی و بین‌شهری از مکالمات همراه اول حذف و تعرفه مکالمه در سراسر شبکه همراه اول مانند اپراتور دوم و سوم تلفن همراه یکسان خواهد شد.
هنوز خبری از تعرفه یکسان همراه اول در دست نیست. اما طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، باید عددی بین ۵۱۵ ریال تا ۶۱۸ ریال برای هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت‌های دائمی محاسبه شود. تعرفه‌ مکالمات سیم‌کارت‌های اعتباری نیز تغییر خواهد کرد.
همچنین از روز ۱۵ مرداد طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت نیز به اجرا در می‌آید که این طرح هم‌اکنون اجرا شده، اما قرار است پس از روز اعلام شده، طبق زمان‌بندی در باقی استان‌های نیز پیگیری شود.

براساس طرح هم‌کدی کدهای داخل استانی حذف و تعرفه ‌مکالمه در محدوده داخل استان به تعرفه شهری تغییر می‌کند.
تعرفه هر پالس مکالمه در استان‌های هم‌کد شده فعلا ۵۸.۱۷ ریال است که مشخص نیست تغییری کرده یا خیر.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288478

ایران در فهرست «جعل‌کنندگان نرخ تورم»!

 دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا با همکاری یک اتاق فکر اقتصادی این کشور فهرستی ارائه کرده از کشورهایی که "ارزش پول ملی خود را به صورت مصنوعی بالا نگه می‌دارند و آمار نرخ تورم‌شان واقعی نیست". نام ایران در این فهرست قرار دارد.
بر این اساس، در حالی که نرخ برابری پول ملی با ارزهای خارجی و همچنین میزان تورم در آمار رسمی کشورها شرایط اقتصادی باثباتی را ترسیم می‌کنند، ارزش برخی واحدهای پول ملی در بازار غیررسمی به سرعت سقوط می‌کند؛ نتیجه: تورم به شدت و گاهی حتی غیر قابل کنترل افزایش می‌یابد.
نام شش کشور به چشم می‌خورد: ایران، آرژانتین، ونزوئلا، مصر، سوریه و کره شمالی.
به اعتقاد تنظیم‌کنندگان این گزارش، جایگاه ریال اخیرا تا حدودی تثبیت شده، اما تورم بر اساس نرخ برابری ریال با ارزهای خارجی در بازار غیررسمی، بسیار بالاست: در حال حاضر 74.2درصد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288520

جنبش "زنان حامله" علیه حزب حاکم ترکیه

سخنان هفته گذشته یک متفکر اسلامگرا در شبکه تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی 1) جنبشی را علیه حزب حاکم ترکیه و اسلامگرایان به جریان انداخت.
در هفته گذشته و پس از اظهارات هفته گذشته " عمر طغرل اینانچر" متفکر اسلامی در برنامه افطار شبکه تی آر تی ترکیه ، موجی از تظاهرات اعتراضی علیه اظهارات او که زن ستیزانه تلقی شده است، به راه افتاده است.
عمر اینانچر در اظهارات خود با اشاره به اینکه زنان باردار پس از  7 ماهگی و برآمدگی شکمشان نباید در انظار عمومی ظاهر شوند گفت که در دو ماه آخر بارداری حضور زن در انظار عمومی نوعی بی ادبی و بی نزاکتی به جامعه تلقی می شود.
وی پیشنهاد داد زنان باردار در دو ماه آخری حاملگی شان اگر می خواهند هوا بخورند شب هنگام سوار اتومبیل شوهر خود شوند و بیرون بروند.
پخش این اظهارات از تلویزیون دولتی ترکیه موجی از اعتراضات فعالان مدنی و زنان ترکیه را در پی داشت و در شهرهای مختلف ترکیه از جمله ازمیر ،استانبول و آنکارا اجتماعات اعتراضی علیه این سخنان شکل گرفت.
گفتنی است توصیه نخست وزیر ترکیه به باروری زنان این کشور نیز در ماه های گذشته جنجال ساز شده بود و برخی فعالان زنان و فمنیست ها این سخنان را توهین به خود تلقی کرده بودند، چرا که از نظر آنها نخست وزیر ترکیه حق تعیین تکلیف برای زنان را ندارد.
از نظر حزب حاکم ترکیه سقط جنین امری مذموم است و این در حالی است که از نظر فعالان حقوق زن ، سقط جنین و تصمیم برای نگهداشتن فرزند ، حق یک زن محسوب می شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288510

در یک دهه آینده، سی میلیون دختر در معرض ختنه هستند

بیش از سی میلیون زن و دختر در دهه آینده در معرض ختنه شدن هستند. عملی که سازمان ملل آن را مثله کردن آلت جنسی زنان می خواند.

این نتیجه یک تحقیق است که در یونیسف، صندوق بین‌المللی کودکان سازمان ملل، انجام داده است.

بنا به این تحقیق، هم اکنون در جهان بیش از ۱۲۵ میلیون زن و دختر زندگی می کنند که ختنه شده اند. آنها ساکن کشورهایی هستند که بیشترشان اکنون با این عمل مخالفند.

در برخی از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و شرق آسیا، دختران را به این هوا که بکارتشان حفظ شود ختنه می کنند.

یونیسف، از کشورهای جهان خواسته تا با این عمل مخالفت کنند.

آن طور که تحقیق این نهاد بین المللی نشان می دهد، تمایل برای ختنه کردن دختران در میان زنان و مردان در جهان کاهش یافته است.

گیتا رائو گوپتا، معاون مدیر اجرایی یونیسف، گفته که ختنه دختران "تعدی به حق صحت و سلامت" آنهاست.

او از گزارش سازمان متبوعش نتیجه گرفت که: "قانون‌گذاری تنها راه مناسب [برای مبارزه با این موضوع] نیست."

' فرصت اعتراض'

گزارش یونیسف برگرفته از اطلاعاتی است که در ۲۰ سال گذشته و از ۲۹ کشور آفریقایی و خاورمیانه‌ای به دست آمده که هنوز در آنها ختنه دختران اتفاق می افتد.

بنا به این گزارش تعداد دخترانی که دچار این عمل می شوند نسبت به ۳۰ سال گذشته کمتر شده است.

یافته های این گزارش نشان می دهد که احتمال ختنه شدن دختران در کشورهای تانزانیا و کنیا، یک سوم کمتر شده است و در کشورهای بنین، جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، لیبریا و نیجریه حدودا نصف شده است.

اما همچنان ختنه دختران در سومالی، گینه، جیپوتی و مصر به همان میزان قبل ادامه دارد.

در کشورهای مالی، چاد، گامبیا، سنگال، سودان و یمن هم تا حدی کمتر شده است.

بنا به این تحقیق بیشتر زنان و دختران مخالف مثله کردن آلت جنسی دختران هستند و تعداد قابل توجهی از مردان و پسران هم با این عمل مخالف هستند. در چاد، گینه و سیرالئون تعداد مردانی که مخالف این عمل هستند از زنان بیشتر هستند.

خانم رائو گوپتا، گفت که الان "مهم این است که به مردان و پسران و زنان و دختران اجازه داد تا به راحتی مخالفتشان را با این عمل عنوان کنند."

این عمل ممکن است باعث خون‌ریزی‌های شدید، مشکل ادرار، عفونت، نازایی و بالا رفتن احتمال مرگ و میر نوزادان شود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 افتتاح سؤال برانگیز در پارس جنوبی

محمود احمدی‌نژاد دیروز مسافر عسلویه شد تا آخرین وضعیت توسعه فازهای پارس‌جنوبی را مورد ارزیابی قرار دهد اما برنامه بازدید به افتتاح پالایشگاه‌های فاز 15و 16پارس‌جنوبی تغییر یافت.

مراسم افتتاح فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی در حالی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد که مراحل آماده‌سازی‌ این فازها همچنان ادامه دارد و به گفته یکی از پیمانکاران آن، هنوز زمان بهره‌برداری از این فازها مشخص نیست.
محمود احمدی‌نژاد در آخرین ساعات عمر دولت دهم طرح توسعه فاز 15و  16 پارس‌جنوبی را در هفتاد و سومین‌ماه توسعه خود در حالی افتتاح کرد که هنوز چاه‌ها، سکوها و خطوط لوله دریایی و 3واحد شیرین‌سازی‌ پالایشگاهی آن آماده راه‌اندازی نیست.
در شرایط فعلی هیچ‌یک از 24 حلقه چاه دریایی، 2 سکوی اصلی فراساحلی، خط لوله انتقال گاز از دریا به پالایشگاه ساحلی و 3‌‌ واحد نهایی شیرین‌سازی‌ گاز در پالایشگاه آماده راه‌اندازی نیستند اما تنها یکی از واحدهای شیرین‌سازی‌ گاز این پروژه راه‌اندازی و تحت عنوان کل فاز 15و 16 پارس‌جنوبی افتتاح شد. پیش از این قرار بود طی  35 ‌ماه این فازها توسعه یابد که در حال حاضر 25‌ ماه از پایان این مهلت گذشته است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288507




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

کشف نحوه ساخت کندوي زنبور عسل پس از هزاران سال

يک تيم سه نفره از دانشمندان بريتانيايي و چيني موفق شده اند با زير نظر گرفتن نحوه ساخت کندوي زنبور عسل چگونگي شکل گيري سلول هاي منظم اين سازه طبيعي را کشف کنند.
آنطور که يافته هاي پژوهشي جديد نشان مي دهد، سلول هاي کندو در ابتدا به شکل دايره - و نه شش ضلعي - ساخته مي شوند. سپس اين دايره ها به تدريج بر اثر نرم شدن و جريان يافتن آرام موم به شکل شش ضلعي در مي آيند. در عمل، موم به کار رفته در ساختمان کندو در اثر گرماي ناشي از فعاليت نوعي زنبور کارگر به حالت نيمه ذوب در آمده و پس از آن شکل شش ضلعي به خود مي گيرد.
هزاران سال است که انديشمندان مسحور مهندسي بي بديل کندوي زنبورعسل شده اند. هر کدام از سلول هاي مومي درون يک کندو به شکل يک شش ضلعي زيبا و بي نقص ساخته شده و ديواره هاي نازک آن آنقدر قدرت دارند که نه تنها ساختار کندو را حفظ مي کنند بلکه هوشمندانه ترين روش براي نگهداري عسل را نيز ارائه مي دهند.
چارلز داروين نيز از جمله تحسين کنندگان کندوي زنبور عسل بود و در مدح اين ساختار طبيعي نوشت: «بهترين روش براي صرفه جويي در موم و کار است.» اما زنبورها چگونه موفق به چنين کاري مي شوند؟
تحقيق علمي ياد شده توسط گروه سه نفره اي از دانشمندان بريتانيايي ‪و چيني به سرپرستي «بوشان کاريهالو» از دانشگاه کارديف انجام شد.
پژوهشگران براي يافتن پاسخ پرسش هاي خود درباره کندوي زنبور عسل، روند ساخت آن را از زمان انتقال موم از زنبورهاي اکتشاف گر به زنبورهاي متخصص ساخت کندو زير نظر گرفتند. زنبورها که به ظاهر با انرژي زيادي کار مي کردند، دوشادوش همديگر به دور خود استوانه هايي مُدور مي تنيدند و پس از آن با پوسته هاي مومي خميري  يک به يک حفره هاي سه گوش ايجاد شده بين استوانه هاي کوچک شش ميلي متري را پر مي کردند.
در مرحله بعد گرماي ۴۵ درجه اي ناشي از فعاليت زنبورها باعث به جريان افتادن موم به شکل مايعي کشسان و چسبناک شد. در قسمت اتصال استوانه ها، انبساط سطحي موجب کش آمدن موم به شکل خمير شده و آن را به قسمت بالا هدايت کرد و دست آخر، يکايک گوشه هاي شش ضلعي را تشکيل داد.
در جريان اين روند، ديواره هاي سلول به طور مداوم در حال کشيده شدن بوده و در نهايت با يکديگر ترکيب شده و به شکل خطوطي صاف در مي آيند.
دانشمندان مي گويند به رغم نقش آشکار قوانين فيزيک و رياضي در شکل گيري کندوي زنبور عسل در نهايت نمي توان نقش زنبورها را در ايجاد اين شاهکار طبيعي انکار کرد. تيم پژوهشي ياد شده در نهايت در گزارش خود اين تحقيق - که در نشريه «رويال سوسايتي اينترفيس» به چاپ رسيده، - مي نويسند: «نمي توانيم از [نقش آنها] چشم پوشي کنيم، همچنان که نمي توانيم از ديدن چگونگي گرم کردن، ورز دادن و نازک کردن موم توسط زنبورها شگفت زده نشويم.»

منبع: دانش و فن فارسی




تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

پزشکان توصیه می کنند نان برشته نخورید

 آکریلامید یک ماده اسیدی سرطان زاست که هنگام سوختن، برشته شدن یا پختن مواد کربوهیدراتی غلات در درجه حرارت بالا در محصولاتی چون نان، بیسکویت، کلوچه، برنج و سیب زمینی ایجاد می شود.
آکریلامید در مقایسه با دیگر مواد سمی شناخته شده در غذاهای مختلف می تواند برای انسان ها تا ۱۰۰ برابر خطرناک تر باشد. مقدار این ماده در سیب زمینی سرخ شده و چیپس بیشتر است.

آکریلامید در نان زمانی خود را نمایان می کند که نان بر اثر حرارت زیاد و مستقیم تغییر حالت داده و به رنگ قهوه ای یا سیاه درآید و این مشکل اصلی نان های مصرفی ماست که اغلب به صورت سنتی در تنور تهیه و در حرارت زیاد و مستقیم پخته می شوند.
 مشکل دیگر برخی تنورهای نانوایی آن است که به علت نیاز به تعمیر یا عدم نظافت دیواره تنور از خمیر به جای مانده از پخت قبلی، سطح زیرین نان های جدید سوخته و سمی می شوند یا آن که به دلیل عدم تنظیم حرارت تنور قسمت هایی از نان سوخته و لکه های سیاه رنگی پدیدار می شود که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مصرف کنندگان به وجود ترکیبات خطرناک آکریلامیدی در نان سوخته، این قسمت ها نیز مصرف می شود.
از طرف دیگر برخی افراد هم هستند که برای ماندگاری بیشتر، طعم مطلوب تر یا برای بیماران دیابتی خود سفارش نان های برشته می دهند؛ اما باید بدانیم مصرف نان های برشته ای که رنگ آنها متمایل به قهوه ای شده و ظاهری مطلوب و خشک و طعمی لذیذ دارند و همچنین مصرف قسمت های سوخته نان ها هر چند کوچک و ناچیز، می تواند به میزان زیادی سم خطرناک آکریلامید را وارد بدن مصرف کننده نماید.
این ماده سمی به محض ورود به بدن تجزیه شده و ماده ای تولید می کند که می تواند با اثر روی DNA و ایجاد جهش در ژن ها موجب بروز سرطان، انواع عفونت ها، آسیب به سیستم ایمنی و عصبی شود.
 عوارض عصبی این سم شامل اختلال در هوشیاری، ضعف، تحریک پذیری و تغییرات رفتاری است. اختلالات باروری همچون تغییر در رفتارهای جنسی، ناباروری و سقط، تحریک و قرمزی پوست و چشم ها از دیگر عوارض آکریلامید است.
توصیه ها
سلامت خود را فدای طعم لذیذ نان های برشته نکنید و اگر قصد خرید نان های نازک برشته شده ای را دارید که حاوی زیره، کنجد، تخمه و ... هستند آنهایی را که رنگ روشن داشته و در اصطلاح برشته نشده هستند انتخاب کنید.
از تُست کردن نان اجتناب کنید و در صورت ضرورت نان را در درجه حرارت کم و به مدت کوتاه تُست کنید.
در ترکیب سوسیس جهت ایجاد بافت مطلوب از مواد پرکننده ای چون آرد و نشاسته استفاده می شود. این مواد هنگام سرخ شدن سوسیس در روغن منجر به پف کردن و قهوه ای شدن آن می شوند که این ویژگی، محصول را بسیار خوش طعم و خوش ظاهر می کند اما باید بدانید قهوه ای شدن بیش از حد که در نتیجه سوختن ترکیبات کربوهیدراتی سوسیس است می تواند منجر به افزایش میزان آکریلامید محصول شود.
برای پختن کیک و پیتزا در سینی فر از کاغذ مخصوص استفاده کنید.
از برشته شدن نان حاشیه پیتزا بشدت اجتناب ورزید و در صورت برشته شدن حاشیه آن را دور بیندازید.
برای تهیه ته دیگ از نان و سیب زمینی استفاده نکنید.
برای خرید نان سوخاری آنهایی را که رنگ روشن دارند انتخاب کنید و از مصرف بیسکویت و کلوچه هایی که سطح زیرین آنها سوخته است، بپرهیزید.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287493

کدام خودرو در تهران بیشتر دزدیده می شود؟

2074 دستگاه خودروی سواری سرقت شده از چهارم تا 28 تیرماه امسال در تهران بزرگ کشف شد.
در میان 2074 خودروی مسروقه مکشوفه، طی مدت 24 روز از تیرماه، سواری پراید با 1475 مورد، سهمی معادل 71 درصد از خودروهای سرقتی مکشوفه را به خود اختصاص دادند.
پس از پراید، خودروهای پژو، نیسان، پیکان، مزدا و بنز به ترتیب با 213، 72، 68، 49 و 35 مورد کشف شده در رتبه‌های بعدی قرار دارند که از این میان، سواری پژو سهمی 10 درصدی از کشفیات را به خود اختصاص داده و مابقی خودروها سهمی کمتر از پنج درصد دارند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287482

 متوسط اشتغالزایی سالانه هفت سال گذشته، فقط ۷۸ هزار نفر

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۱، تعداد شاغلان کشور با افزایش ۵۴۲ هزار و ۷۶۹ هزار نفری از ۲۰۶۱۸۵۷۹ نفر در سال ۱۳۸۴ به ۲۱۱۶۱۳۴۸ در سال ۱۳۹۱ نفر رسیده و به این ترتیب به طور میانگین سالانه حدود ۷۸ هزار نفر بر تعداد شاغلان افزوده شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287497

ایرانی‌ها ۶۶ درصد بیشتر از متوسط جهانی به تعمیرگاه‌ خودرو مراجعه می‌کنند

مدیر مهندسی و بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد با بیان اینکه میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان ایرانی ۶۶ درصد بیشتر از متوسط جهانی است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287503

 




تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

مروري بر کتاب سرمايه(66)

 د. مبارزه کارگران بر عليه نظام کارخانه و ماشين

      اين مبارزه که از پيدايش روابط سرمايه‌داري وجود دارد، در ابتدا به صورت شورشي بر عليه ماشين به عنوان پايه مادي شيوه توليد سرمايه‌داري ظاهر مي‌گردد. کارگاه‌هاي نواربافي. ([427-428]ص419) لوديت‌ها (کارگران خراب‌کار ماشين). ([428-429]ص420) کارگران تنها بعدها وسايل مادي توليد را از شکل اجتماعي استثمار خويش تميز مي‌دهند.

      در کارگاه، تقسيم پيشرفته کار ظاهرا" وسيله‌اي براي جانشيني کارگران بود. ([429]ص421) (انحراف در کشاورزي، جابجايي).([430]ص422) اما در سيستم ماشيني، کارگر واقعا" جابجا مي‌شود؛ ماشين مستقيما" با او رقابت مي‌کند. بافندگان کارگاه‌هاي دستي ([431]ص423) همين‌طور در هندوستان ([432] ص424) اين عمل به طور مداوم صورت مي‌گيرد، زيرا که ماشين دائما" عرصه‌هاي جديدي از توليد را تسخير مي‌کند. شکل متکي به خود و بيگانه‌اي که توليد سرمايه‌داري به ابزار کار در مقابل کارگر مي‌بخشد، به وسيله ماشين به صورت يک دشمني کامل در مي‌آيد- از اين‌رو، اکنون شورش کارگران، نخست بر عليه ابزار کار صورت مي‌گيرد. ([432]ص424)

      شرح جانشيني کارگران به وسيله ماشين. ([433.435]صص425.426) ماشين به عنوان وسيله‌اي براي درهم شکستن مقاومت کارگران در برابر سرمايه‌ از طريق جانشيني آن‌ها. ([435.437]صص427.428) 

      اقتصاد ليبرالي مدعي است که ماشين، در همان موقعي که جانشين کارگران مي‌شود، سرمايه‌اي را که مي‌تواند اين کارگران را به کار بگيرد، آزاد مي‌سازد. معهذا، برخلاف اين ادعا، هرگونه به کار گرفتن ماشين، سرمايه‌ را محبوس نموده و باعث کاهش سهم متغير آن و افزايش جزء ثابت مي‌گردد؛ بنابراين، اين عمل آن‌ها مي‌تواند ظرفيت سرمايه‌ براي استخدام را محدود نمايد. در واقع – و اين چيزي است که مورد نظر اين مدافعين سرمايه‌داري نيز هست – بدين طريق، سرمايه‌ آزاد نمي‌گردد، بلکه وسايل معيشت کارگران جابجا شده آزاد مي‌شود؛ کارگران از وسايل معيشت خود بريده مي‌شوند، مدافع (سرمايه‌داري) اين را بدين نحو شرح مي‌دهد که ماشين وسايل معيشت را براي کارگر آزاد مي‌کند. ([438-439]صص429-430) 

      اين نکته باز هم گسترش مي‌يابد.([439-441]صص431-432)

      تناقضات خصومت‌آميزي که از استخدام ماشين به وسيله سرمايه‌دار جدايي‌ ناپذير است، براي مدافعين وجود ندارد، زيرا که خاستگاه آن‌ها از درون روابط با ماشين نيست، بلکه آن‌ها از طريق استخدام به وسيله سرمايه‌دار مالک ماشين ظهور مي‌نمايند. ([441]ص432)  

      گسترش مستقيم و غيرمستقيم توليد به وسيله ماشين، و از اين‌رو امکان افزايش تعداد کارگراني که تا کنون به استخدام در آمده‌اند. معدن‌چيان، برده‌ها در مناطق پنبه کاري، و غيره. از طرف ديگر، جابجايي اسکاتلندي‌ها و ايرلندي‌ها به وسيله گوسفندان، براي تامين نيازمندي‌هاي کارخانجات پشم‌بافي. ([443.444] صص433.434)

      ماشين، تقسيم اجتماعي کار را، بسيار فراتر از آن‌چه کارگاه به انجام رسانيد، به پيش مي‌برد. ([444]ص435)     

ادامه دارد

انگلس فردريک؛ درباره كاپيتال مارکس ترجمه ج. آزاده، صص101-102چاپ يكم سال 1358 انتشارات مازيار




تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

بدون شرح!




تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

دير خوابيدن يادگيري کودکان را کاهش مي‌دهد

نتيجه تحقيق گسترده‌اي که در بريتانيا بر روي يازده هزار کودک انجام شده نشان مي‌دهد کودکاني که دير (بعد از ۹ شب) و در ساعت‌هاي متغير مي‌خوابند در خواندن و حساب کردن از بچه‌هايي که سر وقت و به اندازه کافي مي‌خوابند عقب‌تر هستند.

به گفته محققان، خواب ناکافي ريتم طبيعي بدن را بر هم مي زند و اين باعث مي شود توانايي مغز براي يادگيري اطلاعات تازه کاهش يابد.

در اين تحقيق پژوهشگران اطلاعاتي را درباره کودکان، سه، پنج و هفت ساله جمع آوري کردند تا متوجه شوند آيا يادگيري آنها ربطي به عادت خوابيدن آن‌ها دارد يا نه.

اين تحقيق نشان داد نامنظم بودن ساعت خواب در کودکان سه ساله بيشتر از سنين ديگر است و در هفت سالگي نيمي از کودکان سر وقت مي خوابند، يعني بين هفت و نيم تا هشت شب.

علاوه بر اين، تاثير بدخوابي و کم‌خوابي در دختر بچه‌ها بيشتر از پسربچه ها است و به مرور زمان هم افزايش پيدا مي کند.

توصيه‌هاي آکادمي متخصصان کودکان آمريکا درباره تماشاي تلويزيون و استفاده از کامپيوتر

•         تا دوسالگي بهتر است از تماشاي تلويزيون يا استفاده از کامپيوتر پرهيز کرد. مغز کودکان در سالهاي اول بسيار سريع رشد مي‌کند و آنها از طريق تعامل با ديگران چيز ياد مي‌گيرند نه از زل زدن به صفحه نمايشگر

•         اتاق خواب بچه‌ها را از تلويزيون، کامپيوتر و بازي‌هاي کامپيوتري مصون نگهداريد

•         به کودکان آموزش رسانه‌اي بدهيد: از رسانه‌هاي مکتوب مثل کتاب و روزنامه استفاده کنيد، برنامه‌هاي با کيفيت انتخاب کنيد، خودتان با کودکان تلويزيون تماشا کنيد و از اين فرصت براي آموزش و معني کردن تبليغات و غيره استفاده کنيد

•         تماشاي بيش از حد تلويزيون يا صفحه کامپيوتر باعث اختلال تمرکز، اختلال خواب، چاقي و افت تحصيلي مي‌شود

•         توصيه مي‌شود مجموعه استفاده از وسايل بصري (تلويزيون، کامپيوتر، بازي‌هاي ويدئويي) روزي بيشتر از دو ساعت نباشد

به گفته محققان، کودکان خانواده هاي محروم يا دچار مشکلات خانوادگي بيشتر مبتلا به بي‌نظمي در خواب شب هستند. در اين خانواده‌ها والدين کمتر ممکن است قبل از خواب براي کودکانشان کتاب بخوانند؛ اين کودکان بيشتر تلويزيون نگاه مي کنند و معمولا پاي تلويزيون مي‌خوابند.

به گفته پروفسور ساکر، نتيجه تحقيق نشان مي دهد که "عادت دادن بچه‌ها به خواب مناسب از ابتداي کودکي بهترين گزينه است، اما هيچوقت براي شروع دير نيست."

پژوهشگران مي‌گويند هيچ نشانه‌اي از اينکه خوابيدن زودتر از هفت و نيم شب در توانايي مغز کودکان تاثير مثبت بگذارد، وجود ندارد.

دکتر رابرت اسکات-جاپ استاد کالج سلطنتي بيماري‌ها و سلامت کودکان، درباره اين تحقيق مي‌گويد: "در نگاه اول به نظر مي‌رسد که خواب کمتر باعث کم شدن هوش کودکان مي‌شود."

"اما عوامل اجتماعي و زيستي که در رشد مغز کودکان تاثير مي گذارند ارتباطي بسيار پيچيده با يکديگر دارند؛ با اين حال به نظر من، تمام کودکان براي اينکه بهترين عملکرد را در مدرسه داشته باشند، صرف نظر از زمينه خانوادگي، بايد شبها خوب بخوابند."

به گفته متخصصان حدود ده ساعت خواب شبانه براي کودکان زير هفت سال ضروري است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

پذیرایی از جک استراو با گوجه یا چلوکباب؟!

طنز:

از آنجا که این روزها دیگر کلاس های کنکور رونق سابق را ندارد و همه از یک طرف دانشجو می شوند! (حتی اگر در کنکور غایب باشند و یا حتی اگر ثبت نام نکرده باشند!) بر آن شدیم (بر کدام شدیم؟!) که هر از چند گاهی سؤالات چهارگزینه ای برای شما طراحی کنیم تا یاد و خاطره خوش کنکور دوباره برایتان تداعی شود!

سؤال اول: نظر شما در مورد این که روح الله حسینیان نماینده مجلس کشورمان گفت: "حضور جک استراو در مجلس با عکس‌العمل نمایندگان همراه می‌شود، از این‌رو در صورت حضور این فرد در مراسم تحلیف من با گوجه از او پذیرایی می‌کنم."؛ چیست؟!

الف. به هر حال رسم میهمان نوازی این نیست که صرفاً با گوجه پذیرایی کنیم، لااقل یک پرس چلوکباب سفارش بدین!

ب. چندی پیش به ملوانان انگلیسی که بدون دعوت به آب های ما تجاوز کرده بودند آب پرتقال دادیم و در نهایت با یک دست کت و شلوار شیک و یک عالمه هدیه، آنها را از خاک کشورشان بدرقه کردیم، آنوقت می خواهیم به جک استراو که با دعوت رسمی به کشورمان می آید تنها با گوجه پذیرایی کنیم؟! عجیبه!!

ج. دست مجلس درد نکنه! گوجه اش که جور شد، دولت هم چند کیلو تخم مرغ بیاره یک نیمرویی بزنیم تو رگ!

د. اونوقت این گوجه رو از کجا تهیه می کنید؟! از میوه فروشی سرکوچه رئیس جمهور؟!

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/286919

 فاضلاب‌ غسالخانه‌ها به کارون ریخته می‌شود

نماینده مردم شادگان: فاضلاب بیمارستان‌ها، کشتارگاه‌ها و غسالخانه‌ها به رودخانه کارون ریخته شده و مردم به علت نبود تصفیه‌خانه از این آب استفاده می‌کنند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287294

تعطیلی سه بیمارستان خراسان جنوبی یک روز پس از افتتاح

تعطیلی بیمارستانهای 32 تختخوابی در شهرستانهای سرایان، سربیشه و درمیان یک روز بعد از افتتاح رسمی توسط معاون اول رئیس جمهور موجب گلایه مردم این شهرها شد.
خراسان جنوبی دارای ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان بوده و این کشور با بیماری های مختلف و واگیرداری مواجه است که به دلیل نزدیکی به مناطق مرزی استان و روستاهای حاشیه مرز در معرض ابتلاء این بیماری ها بوده و نبود بیمارستان در برخی شهرستانها تهدیدی برای سلامت مردم به شمار می رود.
اگرچه شش سال انتظار مردم  سرایان و شهرستانهای مرزی سربیشه و درمیان در 31 تیرماه با اعلام خبر افتتاح رسمی سه بیمارستان در  هریک از این شهرستانها  به پایان رسید  اما انگار خوشحالی مردم  تنها یک روز دوام داشت و امروز قفل و زنجیر بر درب این بیمارستانها زده شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287445

وام 50 میلیون تومانی برای رزمندگانی با 2 سال سابقه حضور در جبهه

در بودجه سال جاری برای برخی از استان‌ها از جمله گیلان برای رزمندگان که سابقه 2 سال حضور در جبهه دارند وام 50 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد پرداخت خواهد شد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/287444

میراث احمدی‌نژاد میلیون‌ها بیكار و رشد اقتصادی منفی

میراث آقای احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم برای ایرانیان، میلیون‌ها بیکار و رشد اقتصادی منفی است.

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به ۳/۵ میلیون تحصیلکرده بیکار بیان کرد: بی‌توجهی به دو وزارتخانه مهم «صنعت، معدن و تجارت و تعاون»، «کار، تعاون و رفاه اجتماعی» که تولید، اشتغال و حوزه روابط کار را پوشش می‌دهند به بحران بیکاری در کشور دامن زده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=92042

طی دو سال اخیر بیش از یك سوم كارگران ریخته گری تعدیل شده‌اند

طی سال‌های گذشته صنعت ریخته‌گری در اکثر بخش‌های معدنی، سیمانی، تولید فلزات و غیره فعال بود و در بخش‌هایی که محصولاتشان را به شرکت‌های دولتی عرضه می‌کردند مانند وزارت نیرو فعال‌تر عمل می‌کرد اما فقدان نقدینگی دولت و عدم تعهدات در پرداخت و عدم تکمیل طرح‌های عمرانی باعث شد ریخته‌گری در بخش‌های دیگری به ارایه خدمات بپردازد.

وی افزود: طی ۲ سال گذشته در خصوص صادرات قطعات ریخته‌گری به خارج از کشور اقدامات خوبی انجام شده اما با مشکلاتی که در زمینه انتقال ارز به کشور و نیز بحث حمل و نقل کشتی‌ها بوجود آمد هزینه‌ها و زمان تعهدات افزایش یافته است.

همان طور که در صنعت خودرو طی ۲ سال گذشته حدود یک سوم کارگران ریزش کردند در حوزه ریخته‌گری نیز همین میزان تعدیل شدند هم اکنون در خوش بینانه‌ترین حالت می‌توان گفت تولید محصولات ریخته‌گری نصف شده است اما کاهش تولیدات بیش از این آماری است که جسته گریخته ارائه می‌دهند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=91873

 




تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

ماگما: مواد مذاب درون زمین اگر در سطح زمین سرد شوند سنگ بازالت و اگر در درون پوسته زمین سرد شوند سنگ گرانیت را به وجود می‌آورند.




تاریخ: پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

دایناسور 72 میلیون ساله سر از خاک برآورد!

باستان شناسان فسیل دم یک دایناسور غول پیکر، متعلق یه 72 میلیون سال پیش را در بیایان‌‌های مکزیک کشف کردند.
محققان انستیتوی ملی تاریخ و مردم شناسی مکزیک به همراه دانشجویان باستان شناسی مکزیک در بیابان‌های شمال مکزیک در حال کاووش بودند که با بقایای دم یک دایناسور غول پیکر مواجه شدند که نزدیک به 4.5 متر طول آن بود و قدمت آن به 72 میلیون سال پیش باز می گردد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287180

تجربه راهپيمايي در فضا، از ابتدا تا امروز

نشت جدي خنک کننده آمونيوم در ماه مه 2013 موجب اعلام وضعيت اضطراري در ايستگاه فضايي بين المللي شد. براي حل مشکل، تنها يک راه وجود داشت: گام گذاشتن فضانوردان در خلاء يا همان راهپيمايي در فضا و تلاش براي حل مشکل.

اما سابقه راه رفتن در فضا به سال 1965 ميلادي برمي گردد، يعني زمانيکه الکسي لئونوف، بعنوان اولين فضانورد تاريخ، شوروي سابق را به اين افتخار رساند.

او از اين خاطره مي گويد: « براي لحظاتي روي لبه اطاقک دو جداره (اِيرلاک) ايستاده بودم و سعي کردم دور و بر خودم را نگاه کنم و همه چيز را ببينم. بعد يکدفعه اين جمله به ذهنم آمد: زمين گِرد است. واقعا ناخودآگاه بود و بدون اراده از دهانم خارج شد.»

بعد از چند دقيقه راهپيمايي در فضا، الکسي دريافت لباس هايش بعلت افزايش فشارداخلي در حال باد شدن و سفت شدن هستند. بقدري حجيم شده بودند که فضانورد قادر نبود به درون اطاقک دو جداره بازگردد. او خطر کرد و با باز کردن پيچ مربوطه، باد لباسش را کم کرد.

او در توضيح آن لحظه مي گويد: « اجازه چنين کاري را نداشتم. قاعدتا بايد با کادر زميني مشورت مي کردم ولي با خودم گفتم اين کار موجب وحشت آنها خواهد شد. بايد خودم تصميم مي گرفتم و نهايتا فشار را کم کردم.»

امروز «فعاليت خارج از فضاپيما» يا همان EVA به بخش عادي زندگي روزمره فضانوردان مستقر در فضا تبديل شده است. يکي از ماموريت هاي فضانوردان اعزامي به ايستگاه فضايي بين المللي، يک راهپيمايي پنج، شش ساعته در فضاست.

کريستر فوگلسانگ يکي از فضانوردان مي گويد: «از راه رفتن در فضا لذت بردم. وقتي رفتم بيرون، ديگه دوست نداشتم برگردم داخل. واقعا عالي بود.»

او در ادامه در مورد لزوم خارج شدن فضانوردان از فضاپيما مي گويد: «ضرورت
اين کار دلايل متعددي دارد. بديهي ترين آن زمانيست که چيزي آن بيرون خراب مي شود و بايد برويد و آنرا تعمير کنيد که معمولا يکدفعه پيش مي آيد و حالت اورژانسي دارد. ولي مثلا وقتي در حال ساخت يک ايستگاه هستيم خوب قاعدتا تعداد خروجهاي ما بيشتر است: صدها ساعت فعاليت در خلاء.»

تجربه راه رفتن در خلاء هميشه با آزمايش و تمرين زميني در آزمايشگاه نُترال بويانسي روسيه آغاز مي شود.

لباسهاي مخصوص زيرآب شبيه نمونه مورد استفاده در فضانوردي هستند. فرد مي تواند براحتي در آنها تنفس کند و اعضاي بدن خود را حرکت دهد. دماي بدن فرد حتي در شرايط بسيار غيرطبيعي تغيير نمي کند. نمونه امروزي آنها برايند پنجاه سال مطالعه و تحقيق و حاصل پيشرفتهاي تکنولوژيک است. و البته استفاده از تجارب الکسي لئونوف، پيشگام اين اقدام بلند پروازانه و الهام از اطاقک دو جداره«اِيرلاک» ضد فشار و لباسي که او بر تن کرده بود.

شرکت اِزوِزدا، تمامي لباس هاي فضا نوردان روسي از جمله الکسي لئونوف را طراحي کرده و مي کند.

سرگئي پوزدنياکوف مديرعامل آن مي گويد:
« فرق لباس لئونوف با مدلهاي جديد اين است که لباس او خيلي نرم بود. مثل يک پوسته نرم ساخته شده بود و مابقي تجهيزات لازم سيستم کمک به حيات او در يک بسته کوچک جداگانه قرار داشت که لئونوف بايد آنرا به تيوبها وصل مي کرد.»

لباسهاي مدرن «اُرلان» از يک نيم تنه فلزي محکم ساخته شده و مدل جديد آن موسوم به «اُرلان-ام.کِي.اس» قابليت تنظيم خودکار دماي دروني را نيز دارا هستند.

مهندسان فضا، شرايط محيط فضا را در يک اتاق خلاء، شبيه سازي مي کنند تا فضانوردان فشارهاي مختلف را تجربه کنند. داشتن اعتماد به نفس يکي از اصول مهم و اوليه فضانوردي است چرا که مواجهه باموارد غيرمترقبه و ناخواسته در فضا، قاعده است نه استثنا.

کريستر فوگلسانگ، تجربه راهپيمايي خود در فضا را اينگونه تشريح مي کند: « سومين مرتبه اي که فضاپيمايي کردم بايد يک باتري خورشيدي را که ديگر به خوبي کار نمي کرد، تعمير مي کرديم و در ابتدا دقيقا نمي دانستيم چطور مي شود مشکل را حل کرد. يکسري ابزار برداشتيم و رفتيم بيرون تا ببينيم چه کارمي شود کرد. از اينکه اينطوري با هم همکاري مي کرديم احساس خيلي خوبي داشتيم. دو نفر بيرون بوديم و هشت تاي بقيه داخل ايستگاه فضايي يا داخل فضاپيما؛ هر کدامشان به نحوي به ما کمک مي کردند. صدها نفر هم را از تيم زميني همراه خود داشتيم که به ما از راه دور مشاوره لازم را مي دادند. خلاصه احساس مي کرديم به زمين وصل هستيم.»

تمرينات فضانوردان فارغ از اينکه درآينده نزديک براي فضانوردي در برنامه قرارداشته باشند يا نه، بي وقفه ادامه دارد. همه فضانوردان بايد همواره از آمادگي لازم براي ترک ايستگاه و انجام ماموريتهاي خارج از فضاپيما برخوردار باشند.

کارموزان براي ساعتها زير آب مي مانند و به کمک مربي هاي کارکشته تمرين هاي خود را يکي پس از ديگري و طبق برنامه روزانه به پيش مي برند.

والري نسميانوف مربي اين مرکز در روسيه مي گويد: « دقت شبيه سازي تمرين ها حدود 95 درصد است. تفاوتش اين است که به جاي خلاء، آب پيرامون فضانوردان را گرفته و لذا بايد مقاومت آب را هم در نظر گرفت که شرايط کار را نسبت به محيط با جاذبه صفر، سخت تر مي کند.»

در تمرينات هم درست مثل فضاپيمايي واقعي، نفرات بايد هميشه به ايمني خود و همکارانشان توجه داشته باشند.

راه رفتن و کارکردن در فضا بصورت تمريني و آموزشي هم که باشد فعاليتي طاقت فرساست اما براي فضانوردان دريچه اي است بسوي تحقق روياهايشان: ديدن سرزمين مادري از فضا و زل زدن به سکوت بي نهايت جهان.

الکسي لئونوف از احساس خود مي گويد: «سکوت بود، سکوت محض. تا حدي که صداي قلبم را هم مي شنيدم، صداي نفس کشيدنم را.»

کريستر فوگلسانگ هم از تجربه و احساس خود مي گويد: «نمي دانم با اين تجربه احساس نزديکتري به جهان پيدا کردم يا نه، ولي به هر حال احساس ويژه اي بود. خيلي اوقات آن بالا در ايستگاه فضايي، بعد از کار وقت آزاد داشتم و مي توانستم ايستگاه فضايي را که زير پاي من است تماشا کنم. 350 کيلومتر پايين تر، زمين قرار دارد. احساس مي کردم روي اسبي بالدار از اين طرف به آن طرف مي روم و اين به من احساس قدرت مي داد.»

منبع: دانش و فن یورونیوز فارسی

مرگ کارگر جوان 26 ساله در اثر برق گرفتگی

مدیر اداره برق شهرستان دشتی گفت: برق جان یک جوان در این شهرستان را گرفت.
این جوان با هویت مشخص که حدود 26 سال عمر داشت بعد از روستای سنا روی خط برق در حال کار کردن بوده است که یکی از سیم‌ها از پیش او در رفته بود با سیم برقدار اتصال پیدا می‌کند.
هم زمان  یکی دیگر از دوستان او نیز دچار همین اتفاق شد اما مشکلی برای او پیش نیامد.
این کارگر زخمی نیازمند نوار قلب هم نشد و در حال حاضر مشغول به کار است.
این کارگر از شرکت افشان سرای پاسه است که در دشتی مشغول کار بودند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287126

ریزش خانه بر سر 4 کارگر افغان

وقوع یک مورد حادثه ریزش ساختمان در ساعت 9:08 صبح امروز واقع در خیابان خوش، خیابان بوستان سعدی .

چهار کارگر افغان مشغول تخریب دو ساختمان دو طبقه قدیمی در مجاورت یکدیگر بودند که ناگهان سقف طبقه اول و دوم و دیواره‌های آن ریزش کرد.

سه تن از کارگران موفق به نجات جان خود شده بودند یکی از کارگران تا گردن به طرز خطرناکی در زیرآوار محبوس شده‌ بود که آتش‌نشانان همزمان با ایمن‌سازی محل، اقدامات لازم برای نجات وی را آغاز کردند.

آتش‌نشانان سرانجام این کارگر 32 ساله افغان را در حالی که به شدت آسیب دیده بود، از زیرآوار خارج و برای دریافت خدمات درمانی، به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287185

موج جدید کاهش قدرت خرید کارگران

افزایش صعودی قیمت‌ها در یکسال گذشته به ویژه در اقلام 18 گانه پرمصرف خانوار کارگری باعث افت قدرت خرید کارگران تا 70 درصد شده است، با این حال مقامات کارگری می‌گویند در برخی اقلام جهش قیمت‌ها بیش از 100 درصد بوده و افزایش 25 درصدی حداقل دستمزد امسال به هیچ وجه آن را پوشش نمی‌دهد. 

 کارگران به عنوان یکی از گروه های پرجمعیت کشور (بالغ بر 11 میلیون و 500 هزار کارگر ثبت شده که با خانواده هایشان دست کم 30 میلیون نفر خواهند شد) در جریان افزایش یکباره قیمت ها در اقلام و کالاهای مصرفی خانوار، بیشترین آسیب را به لحاظ افت شدید قدرت خرید تجربه کردند تا جایی که یارانه های 45 هزارتومانی هرگز جایگزین مطمئنی برای جبران افزایش قیمت ها برای کارگران نشده است. 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/333943

اصرار كارگران فولاد زاگرس بر قطع نشدن رابطه همكاری/ كارفرما انكار می‌كند

«زاهد ربیعی» که به عنوان نماینده کارگران در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ شرکت کرده بود درباره نتیجه این جلسه به ایلنا گفته بود: در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مصوب شد تمامی ۲۳۵ کارگر اخراج شده به کار خود بازگردند و کارفرما حق قطع رابطه کاری این کارگران با کارخانه را ندارد.

«قطع نشدن رابطه همکاری کارگران با کارخانه»، مهم‌ترین موضوعی است که مورد اعتراض و تکذیب کارفرما قرار گرفته است.

«ابراهیم ملا بیگی» مدیر عامل کارخانه فولاد زاگرس در واکنش به اظهارات نمایندگان کارگری گفت: در جلسه کمسیون اصل نود مصوبه‌ای در خصوص بازگشت به کار کارگران تصویب نشد و قرار شده است همه کارگران برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شوند و صحبت از هیچ شورایی که رابطه کارگر با کارفرما را حفظ کند نشده است.

ملابیگی همچنین درباره اظهارات نماینده کارگران که از مهلت ۱۵ روزه کارفرما برای پرداخت حقوق چهار ماه گذشته کارگران خبر داده بود، گفت: معوقات حقوقی کارگران پرداخت خواهد شد اما بر خلاف گفته نماینده کارگران زمانی برای آن تعیین نشده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=91863

مرگ کارگر در عمق 10 متری چاه فاضلاب

محل حادثه واقع در قیام‌دشت، خیابان ولیعصر
دو کارگر افغان مشغول حفر چاهی در مجاورت یک چاه فاضلاب قدیمی بوده‌اند که ناگهان در عمق 10 متری دیوار حائل بین دو چاه تخریب شده و محتویات چاه فاضلاب بر سر دو کارگر تخلیه شده است.
آتش‌نشانان یکی از کارگران را زنده از چاه خارج و به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه نیز تحویل دادند. متاسفانه کارگر دوم جان خود را از دست داد.
هر دو کارگر افغانی و دارای 32 سال سن بودند.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/287266

بانک مرکزی: نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد 45.1 درصد

بانک مرکزی با بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه در خردادماه سال جاری را 45.1 درصد اعلام کرد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287249

 




تاریخ: پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

دو نوع آموزش یکی در جوامع عقب نگه‌داشته شده(افغانستان) و دیگری در جوامع پیشرفته سرمایه‌داری (دانمارک) در یکی خلاقیت و دخالت آگاهانه به وجود می آید و در دیگری تسلیم محض!




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

معاوضه وسایل‌الکتریکی باگوسفند در چین!


"کاشغر" منطقه‌ای در چین است."جای هوآنگ" 29 ساله به تازگی مغازه ای در این روستا باز کرده است که با گرفتن گوسفند وسایل الکترونیکی را در اختیار افراد می گذارد. او در مورد این کارش گفته است این حرکت باعث میشود تا ارزش رایانه ها و گوسفند ها به یک نسبت افزایش پیدا کند و مردم نیازی به مسافرت به شهر برای فروش گوسفند خود ندارند.
در صورتی که هزینه یک وسیله کمتر از قیمت گوسفندان شود، "هوانگ" مابه التفاوت آن را نقدا پرداخت می کند. او قصد دارد در آینده به لیست قیمتش حیوانات دیگر را نیز اضافه کند تا مردم راحت تر موارد مورد نیازشان را خریداری کنند. او همچنین درتلاش است این ایده را در مناطق محروم دیگر چین نیز پیاده کند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/332625

وبلاگ آموختن: در طول تاریخ زندگی بشر - منهای جامعه اولیه که مواد غذایی مورد نیاز خود را حاضر و آماده از طبیعت به دست می‌آورند- هر انسانی برای این که بتواند زنده بماند و مانند خود را تولید کند، باید کالایی برای فروش یا تعویض با کالای دیگر داشته باشد. این روش تامین امرار معاش که امروزه به "فروختن برای خریدن" (کالا-پول- کالا)مشهور است در آن صاحب کالا ، مقداری از کالایش که مورد نیازش نیست، یا خود کالا و یا پولش را به کالای دیگری که مورد نیازش است معامله (مبادله) می‌کند تا بتواند به زندگی معمولی خود ادامه دهد.

اما در دو سه قرن اخیر یک راه دیگر مبادله کالا به وجود آمده و آن "خریدن برای فروختن" (پول- کالا- پول) است. در این روش دیگر هدف اصلی امرار معاش خود و خانواده نیست، بلکه هدف اصلی انباشته کردن پول است. در اینجا برای این مغازه‌دار گوسفند همان نقش پول را انجام می‌دهد. پس از این که کالاهایش را به گوسفند تبدیل کرد، با فروش آن‌ها در مراکز شهرها، آنها را تبدیل به پول می‌کند. با تکرار این عمل هر بار پولی بیشتر از پول اولیه به دست می‌آورد. او به تدریج به یک سرمایه‌دار و انباشت کنند پول تبدیل می‌گردد.

چشمه زغالی پاریز در آتش سوخت/ 10 هکتار جنگل خاکستر شد

این آتش سوزیها متاسفانه در تمام موارد به دلیل بی توجهی گردشگران روی داد و صدها اصله درخت را به خاکستر تبدیل کرد این درحالی است که نبود ماشین آتش نشانی و بروز باد موجب گسترش آتش سوزیها شد که درنهایت هم به وسیله مردم محلی مهار شده بودند.

بی توجهی گردشگران برای چندمین بار طی ماه گذشته موجب آتش سوزی در جنگلهای استان کرمان شد و این بار در منطقه چشمه زغالی پاریز 10 هکتار از جنگلهای انبوه بادام کوهی و بوته زارها طعمه حریق شدند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286176

افزایش 15 درصدی طلاق در همدان

مدیر کل ثبت احوال استان همدان از ثبت:در سه ماهه اول امسال 919 مورد طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است چرا که در سه ماهه اول سال گذشته 799 مورد طلاق در استان به ثبت رسیده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286168

طالبان 8 کارگر یک پایگاه آمریکایی را کشت

8 کارگر افغان که در پایگاه شانک کار می کردند امروز مورد حمله نیروهای طالبان قرار گرفتند وجان خود را از دست دادند.
خودروی حامل این کارگران توسط نیروهای طالبان متوقف شده و این افراد کارگران را از خودرو خارج کرده و به روستایی در آن نزدیکی (جنوب کابل) منتقل کرده و در آنجا با شلیک بر سر آنها ، آنها را کشته اند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286149

کارگران و بازنشستگان بیشترین آسیب حذف یارانه‌ها را متحمل شدند

ادعای بازنشستگان و مستمری بگیران مبنی بر فقر معیشت و اقتصاد سیاه نمایی نیست بلکه واقعیتی عینی است.
رضایی افزایش ۲۵ درصدی مستمری بازنشستگان را در مقایسه با تورم سال ۹۱ عقبگرد دانست و گفت: با پرداخت این مبلغ جامعه بازنشستگان و مستمری بگیران بیش از ۷ درصد فقیر‌تر شده‌اند.
در هیچ زمانی کارگران و بازنشستگان وضعیت اسفبار کنونی را نداشته‌اند و به اندازه امروز فقیر نبوده‌اند.
با شیب تند و افزایش یکباره قیمت حامل‌های انرژی اقشار کم درآمد شهری مانند کارگران و بازنشستگان با وجود دریافت مبلغی به عنوان یارانه تحت فشار مضاعف قرار گرفته‌اند.ادعای بازنشستگان و مستمری بگیران مبنی بر فقر معیشت و اقتصاد سیاه نمایی نیست بلکه واقعیتی عینی است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90243

اعتراض کارگران فولاد زاگرس در قروه ادامه یافت

پس از بازگشت ۱۸۰ کارگر اخراجی فولاد زاگرس از سفر اعتراضی سه روزه به تهران، صبح امروز تمامی ۲۳۵ کارگر اخراجی این کارخانه برای چهارمین روز متوالی تجمع اعتراضی خود را مقابل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه برگزار کردند.

این کارگران که در تاریخ ۱۸ تیرماه به دلیل آنچه از سوی کارفرما «ناتوانی مالی و زیان‌ده بودن تولید» عنوان شده بود اخراج شده بودند، پس از برگزاری دو تجمع در روز‌های ۱۹ و۲۰ تیر ماه درمقابل اداره کار شهرستان قروه و استانداری کردستان سرانجام به دلیل آنچه از سوی کارگران اخراجی «بی‌توجهی مسئولان استانی به مطالبات صنفی‌شان» خوانده شد، به تهران آمدند.

اعتراض کارگران اخراجی فولاد زاگرس روز دوشنبه، ۲۴ تیر ماه به خیابان پاستور تهران رسید و در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیر ماه نیز در مقابل ساختمان مجلس ادامه یافت تا سرانجام آنان که سه روز متوالی را در گرمای کم‌سابقه خیابان‌های پایتخت گذرانده بودند.

نماینده کارگران فولاد زاگرس با بیان اینکه کارگران از ابتدای سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند، افزود: علاوه بر حدود ۸۰۰ هزار تومان هم به عنوان مانده تسویه حساب سال ۹۱ به همراه سنوات آن سال هنوز به کارگران پرداخت نشده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90313

گاز چاه، جان دو چاه کن را گرفت

 رعایت نکردن اصول ایمنی، هنگام کار در اعماق چاه، جان دو کارگر را گرفت.
محل حادثه واقع در پاساژ صاحب الامر تبریز.صبح امروز متاسفانه مرگ هر دو کارگر توسط امدادگران اورژانس تائید شد.
این دو کارگر پدر و پسر بودند، سن پدر 58 سال و سن پسر نیز 29 سال بود.
علی رغم اینکه در اعماق چاه نفس کشیدن به سختی انجام می‌گیرد، باز کارگران از کپسول اکسیژن استفاده نمی‌کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286201

 




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

شادمانی دو کودک انگلیسی روی فواره آب در لندن!




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

یکی از محصولات نظام سرمایه‌داری: آلودگی رودخانه یانگ تسه، چین




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

شناسایی بزرگ ترین ویروس جهان

محققان ویروس کاملا جدیدی را کشف کرده‌اند که با میکروسکوپ‌های نوری معمولی قابل مشاهده است و اندازه آن یک میکرومتر یا یک میلیون‌ام متر است.

تصویر بزرگ ترین ویروس جهان


این ویروس شامل دو هزار و 500 ژن است. برای مقایسه می‌توان گفت بسیاری از ویروس‌ها میزان بسیار اندکی ژن دارند از جمله ژن‌های آنفلوانزا و ایدز که 10 یا تعداد کمتری است.
بیش از 93 درصد ژن‌های این ویروس تازه کشف شده آشنا نیستند و بررسی ژنوم آنها حاکی است که به هیچ خانواده ویروسی شناخه شده‌ای نسبت ندارند.
شکل این ویروس جدید که شبیه قالب‌های یونان باستان است موجب شده تا دانشمندان آن را پاندورا ویروس بنامند.
محققان در حین بررسی آمیب‌ها ، ویروس پاندورا را شناسایی کردند. یکی از این ویروس‌ها به نام پاندروا ویروس سالینوس در دهانه رودخانه Tunquen در سواحل مرکزی شیلی و دیگری به نام پاندورا ویروس دولسیز در ته آب‌های شیرین در نزدیکی ملبورن استرالیا کشف شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286332

گران شدن ۲۵۰هزار تومانی زعفران در 3 روز

قیمت زعفران طی سه روز گذشته با افزایش ۲۵۰ هزار تومانی در بازارهای داخلی روبه‌رو شده است.
در زمان حاضر هر کیلوگرم زعفران دسته سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، پوشال چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نگین پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سرگل چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است؛ این در حالی است که قیمت زعفران پوشال به چهار میلیون و ۸۰۰، نگین تا چهار میلیون و ۵۰۰ و سرگل تا چهار میلیون و ۶۵۰ تومان رسیده است.
افزایش ۲۵۰ هزار تومانی قیمت زعفران باعث شده قیمت‌های زعفران تنها برای دو روز ثبات داشته باشد و نابسامانی موجود، بازارهای صادراتی را تحت تأثیر قرار دهد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/286250

مشکلات دارویی بیماران تالاسمی: 4 ماه است داروی ایرانی تولید نمی شود

الان دو سال است که شرکتهای دارویی داخلی، تعهد می کنند که داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی را تامین کنند اما در عمل نمی توانند تعهداتشان را انجام دهند و در نتیجه بیماران با مشکل کمبود دارو مواجه می شوند.
وقتی بیماران تالاسمی به موقع و به میزان مورد نیازشان دارو مصرف نکنند، بار آهن بدنشان بالا می رود که همین مسئله می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بیماران به دنبال داشته باشد.
عوارض بار آهن در دراز مدت باعث می شود، قلب و کبد و کلیه بیماران درگیر شده و در نتیجه منجر به بستری شدن آنها می گردد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286261

تولد نوزادی با 3 ریه در آبادان

 نوزاد پسری با داشتن سه ریه در بخش اتاق عمل بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان متولد شد.
این نوزاد آبادانی دو ریه در سمت چپ بدن خود و یک ریه نیز در سمت راست بدن دارد.
این نوزاد با توجه به عفونت‌های مکرر، باید تحت نظر پزشک باشد و تا سن 7 سالگی امکان برداشتن یکی از ریه‌های وی وجود ندارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286368

تلاش برای یافتن کو‌هنوردان ایرانی مفقود شده در ارتفاعات هیمالیا

تیم کوه‌نوری باشگاه آرش متشکل از یک تیم 5 نفره‌ی که در قالب برنامه‌ای مستقل جهت صعود به قله‌ی «برودپبک» در ارتفاعات هیمالیا پاکستان از طریق گشایش مسیر در جبهۀ جنوب غربی تلاش می‌کردند، موفق به صعود این قله‌ی 8047 متری از مسیری جدید به نام "ایران"  شدند، اما هنگام بازگشت با تاخیر و مشکل روبرو شده‌اند و یک هفته است که مفقود شده‌اند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286419

افزایش ۷۰۰ درصدی آبونمان تلفن

براساس صورتجلسه ۱۵۸ شورای رقابت در تاریخ ۱۳۹۲/۴/۹ که به آبونمان تلفن ثابت هم رسیدگی شده بود، آمده است که "نرخ آبونمان تلفن ثابت بابت هر خط معادل هزینه ۱۰۰ پالس در ماه منظور گردید." 

حال با محاسبه‌ای سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که با پالس ۵۱.۰۳ ریال، مشترکانی که کمتر از ۱۰۰ پالس از تلفن استفاده کنند باید به اندازه ۱۰۰ پالس به عنوان آبونمان بپردازند که رقمی معادل ۵۱۰۳ ریال می‌شود. 

با توجه به اینکه تا حال حاضر نرخ آبونمان ۶۳۰ ریال بوده است باید گفت که این افزایش رقم رشدی ۷۰۹ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/333060

کوتوله ای که کابوس دختران شمال تهران شد!

پسر جوانی که با یک دستگاه موتورسیکلت تندرو به کابوسی برای دختران جوان شمال تهران تبدیل شده بود توسط پلیس تهران شناسایی و دستگیر شد.
طبق شکایات دختران جوان شمال پایتخت در خصوص زورگیری با تهدید سلاح سرد توسط جوانی 1 متری، پلیس به دلیل حساسیت موضوع، شناسایی و دستگیری متهم را در  الویت کار خود قرار داد.
متهم به نام "مهران" 19 ساله در مرحله اول اعمال مجرمانه خود را انکار کرد ولی زمانی که شاکیان وی را در کلانتری شناسایی کردند و با توجه به ادله کافی لب به اعراف گشود و به ده‌ها فقره زورگیری با تهدید سلاح سرد از دختران در خیابان‌های فرشته، دربندی، الهیه، شریفی منش، خزر و تختی اعتراف کرد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286450

پیامک کارفرمای فولاد زاگرس به ۵۰ کارگر باقی مانده

در پی اخراج ۲۳۵ نفر از مجموع ۲۸۵ کارگر کارخانه فولاد زاگرس، یکی از ۵۰ کارگر باقی مانده در این کارخانه در تماسی با ایلنا مدعی شد مدیر عامل کارخانه فولاد زاگرس که اواخر سال گذشته مسئولیت این کارخانه را بر عهده گرفته است، بعد از اخراج ۲۳۵ کارگر در تاریخ ۱۸ تیرماه، با ارسال پیامکی به ۵۰ کارگر باقی مانده اعلام کرده است تا اطلاع ثانوی در محل کار خود حاضر نشوند.

این کارگر شاغل در کارخانه فولاد زاگرس به ایلنا گفت: تصور کارگران از دریافت این پیامک بعد از اخراج همکارانشان این است که کارفرما می‌خواهد زمینه اخراج آنان را نیز به مرور فراهم کند.

او ادامه داد: با احتساب امروز (۲۹ تیر ماه) هم اکنون ۱۰ روز است که ۵۰ کارگر باقی مانده همانند کارگران اخراج شده بر سر کار خود حاضر نمی‌شوند و در طول این چند روز از ترس اینکه مبادا به مشکلاتشان افزوده شود، از گفتن واقعیت‌ها به رسانه‌ها خودداری کرده‌اند.

این کارگر در خاتمه اظهار داشت: این ۵۰ کارگر نیز همانند ۲۳۵ کارگر اخراج شده علاوه بر دریافت نکردن حدود چهار ماه حقوق معوقه، در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

با پی گیری ایلنا از طریق دو نفر دیگر از کارگران شاغل، صحت ارسال این پیامک تایید شده است.

منبع: http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90660

بیكاری بیش از یک میلیون کارگر در پروژه های عمرانی طی دو سال اخیر

دولت با نپرداختن اعتبارات عمرانی طی دو سال اخیر باعث بیکاری حداقل یك میلیون کارگر شده است.
دولت از دو سال پیش حداقل ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان از معوقات پیمانکاران پرو‌ژه‌های عمرانی از قبیل راه‌سازی، سد سازی، احداث تونل، پل و نیروگاه، ساخت بیمارستان و سالن‌های ورزشی را نپرداخته است.
در نیتجه این وضع بخش قابل توجهی از پروژ‌های عمرانی کشور به حالت نیمه تعطیل در آمده و افرادی که با سمت‌های مختلف مهندسی، کارگر ماهر، كارگر نیمه‌ماهر و ساده در این پروژه‌ها مشغول به کار بودند به خیل بیکاران اضافه شده‌اند.

منبع: http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90631

 

 




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

آزمايش موفق ساعتي براي اندازه‌گيري دقيق‌تر زمان

ساعت جديد نوسانات اتمهاي استرونتيوم را در اثر تحريک شدن با ليزر اندازه گيري مي کند و در هر ٣٠٠ ميليون سال تنها يک ثانيه انحراف دارد

در حال حاضر براي شمارش ثانيه ها از ساعتهاي اتمي مبتني بر حرکت اتمهاي عنصر سزيوم استفاده مي شود، اما دانشمندان مي گويند که حرکت اتمهاي عنصر استرونتيوم مبناي دقيقتري براي سنجش زمان است.

دانشمندان فرانسوي گفته اند که ساعتهاي جديد در هر ٣٠٠ ميليون سال تنها يک ثانيه خطا دارند. اين در حالي است که انحراف در دقت ساعتهاي اتمي مبتني بر حرکت اتمهاي سزيوم يک ثانيه در ١٠٠ ميليون سال است.

اين دانشمندان در مقاله اي در نشريه Nature Communications نوشته اند که ساعتهاي آنها سيستم بهتري براي سنجش دقيق زمان فراهم مي کند.

استفاده از ليزر

در زمانهاي قديم حرکت زمين دور محور خود مبناي سنجش زمان بود. هر يک چرخش کامل زمين يک روز است. اما 'روز' واحد سنجش دقيقي نيست چون به دليل حرکتهاي جانبي، بعضي روزها بلندتر و بعضي کوتاهتر هستند. ساعت اتمي مبتني بر حرکت اتمهاي عنصر سزيوم به دليل دقت بسيار بالا از دهه ١٩٦٠ براي تعيين ثانيه مورد استفاده عمومي بوده است. در ساعتهاي اتمي، اتمهاي سزيوم در اثر امواج مايکروويو به حرکت نوساني منظم در مي آيند و زمان ثانيه بر اساس اين نوسانات منظم تعريف مي شود.

ساعت جديد دانشمندان فرانسوي نوسانات اتمهاي استرونتيوم را در اثر تحريک شدن با ليزر اندازه گيري مي کند. حرکت نوساني امواج ليزر سريعتر از حرکت نوساني امواج مايکروويو است و لذا به دليل کوچکتر شدن زمان نوسانات اندازه گيري زمان دقيقتر انجام مي شود. به همين دليل ساعتهاي 'استرونتيومي' از ساعتهاي 'سزيومي' سه برابر دقيقتر هستند.

سنجش دقيق زمان در صنعت ارتباطات و همچنين ناوبري ماهواره ها اهميت فوق العاده دارد و گروه محققان فرانسوي مي گويند که اميدوارند ساعت جديد آنها، يک روز به باز تعريف ثانيه به عنوان واحد زمان کمک کند.

ساعت ديگري که در حال آزمايش شدن است ساعت يوني است. يون اتم عنصري است که يک يا بيشتر الکترون کسب کرده يا از دست داده و بنابرين داراي بار مثبت يا منفي الکترومغناطيسي است. ساعت يوني در هر چند ميليارد سال تنها يک ثانيه انحراف دارد اما به دليل اين که بر اساس تنها يک يون طراحي شده است، هنوز شيوه اي آن قدر با ثبات تلقي نمي شود که مورد استفاده گسترده قرار گيرد.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

حضور اعتراضی یكصد نماینده کارگران ساختمانی در مجلس

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور از حضور اعتراض آمیز بیش از ۱۰۰ کارگر به نمایندگی از كارگران ساختمانی نقاط مختلف كشور در بخش تماشاچیان صحن علنی مجلس خبر داد.

این کارگران ساختمانی كه از شهرهای كوچك استان‌های خراسان‌شمالی، جنوبی و رضوی، سمنان، گلستان، مازندران، قم، فارس، یزد، لرستان، آذربایجان شرقی و تهران با حضور در ساختمان پارلمان نسبت به مصوبهٔ مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص ۹ هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی برای بیمهٔ کارگران ساختمانی معترضند زیرا این مبلغ برای بیمه کردن یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی واجد شرایط کافی نیست.

منبع: ایلنا

۴ ماه تأخیر در پرداخت حقوق ۳۰۰ کارگر پیمانی آبفای اهواز

۳۰۰ کارگر شرکت پیمانکاری «سولار» در اهواز که تحت نظارت آبفای این شهر فعالیت دارند حدود چهار ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

این ۳۰۰ کارگر دارای سوابق کاری ۴ تا ۱۵ ساله هستند که از دلایل كارفرما برای نپرداختن دستمزدشان اظهار بی‌اطلاعی می‌كنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90738

۱۲۲ هزار کارگر قطعه‌ساز بیکار شده‌اند

عضو انجمن قطعه سازان خودرو گفت: از سال گذشته تا کنون حداقل ۱۲۲ هزار کارگر شاغل در واحدهای سازنده قطعات خودرو به دلیل نواسانات اقنصادی کار خود را از دست داده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90693

۸۶ هزار کودک در معادن «ماداگاسکار» كار می‌كنند

 یک مقام سازمان بین‌المللی کار (ILO) فاش کرد که حدود ۸۶ هزار کودک در معادن ماداگاسکار مشغول به کارند.

یافته‌های جدید‌ترین پژوهش (ILO)  نشان می‌دهد ۲۸ درصد از کودکان بین پنج تا ۱۷ سال در ماداگاسکار به کار خانگی، کارگری در معدن، فحشا، زراعت و کار در رستوران مشغول‌اند.

ماداگاسکار در ساحل جنوب شرقی آفریقا قرار دارد و چهارمین جزیره بزرگ جهان پس از گرین‌لند، گینه نو و برونئی است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90922

برق، جان کارگر گچسارانی را گرفت

گچساران: روز گذشته بیست و نهم تیرماه ۹۲ هنگامی که «محمد بخشی‌زاده» ۳۵ ساله در حین کار بر روی یک ساختمان بود، براثر برق گرفتگی کشته شد.

شهرستان گچساران یکی از شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90923

یک تکه کبد، 400 میلیون؟!

یکی را صاحبخانه جواب کرده و نمی‌تواند برای رهن خانه‌اش پولی دست و پا کند، دیگری بدهکار است و آن یکی تصادف کرده و دیه بر گردنش است. شاید درهای بسته، آخرین راه را جلوی پایشان گذاشته است؛ فروش تکه‌ای از بدنشان...

با علی 27 ساله تماس می‌گیرم. شماره و آگهی فروش کبدش را در یکی از همین سایت‌ها دیده ام. می‌گوید خیلی وقت پیش این آگهی را داده، آن زمان که تهران بوده و مشکل مالی داشته. حالا اصفهان زندگی می‌کند. می‌گوید: «تحقیق کردم که اگر یک سوم یا نیمی از کبدم را اهدا کنم بدنم به مرور زمان آن را دوباره می‌سازد. البته فهمیدم بعد از جراحی محدودیت‌هایی دارم مثلا باید برنامه غذایی کنترل شده‌ای را رعایت کنم.»

می‌پرسم که نمی‌ترسیده برایش مشکلی ایجاد شود و با پزشک مشورت کرده یا نه؟ می‌گوید: «نه با پزشک حرف نزدم، همه اطلاعات را از اینترنت گرفتم و می‌دانستم که ممکن است مشکل پیدا کنم اما آدم گاهی محبور است بین بد و بدتر، یکی را انتخاب کند.»

علی حاضر بوده کبدش را بین 50 تا 150 میلیون بفروشد. دو نفر هم برای خرید با او تماس گرفته‌اند اما گروه خونی‌شان یکی نبوده و تا به حال هم کسی پیدا نشده کبدش را بخرد. اما آنطور که خودش می‌گوید مشکل مالی‌اش کم کم حل شده است.

با شماره دیگری تماس می‌گیرم که روی یک کاغد A4 نوشته شده و نصب شده روی دیوار. با عنوان کبد فروشی. می‌گوید 4ماه پیش آگهی داده و 100 میلیون تومان رقمی است که برای فروش کبدش در نظر گرفته است. البته کسی پیدا نشده برای خرید و یکی دو نفری که تماس گرفته‌اند هم حاضر بوده‌اند بین 50 تا 60 میلیون تومان بپردازند و او قبول نکرده است.

«پریسا جان قربان» سرپرستار بخش پیوند اعضا بیمارستان نمازی شیراز است. او در توضیح پیوند کبد از افراد زنده به بیماران می‌گوید: «اهدای عضو از افراد زنده تنها زمانی اتفاق می‌افتد که کودکی بیمار می‌شود و نیاز به پیوند دارد. در این مرحله پدر یا مادر می‌توانند بخشی از کبدشان را اهدا کنند. در چند سال اخیر و با اطلاع رسانی ها، ارگان‌های اهدایی از افراد مرگ مغزی شده بیشتر شده است اما باز هم این تعداد جوابگوی افرادی که در لیست انتظار پیوند قرار دارند، نیست و مجبوریم به شیوه دیگری روی بیاوریم که پیوند از افراد زنده است. در این شرایط نیاز نیست بیمار منتظر بماند و سریع‌تر جراحی انجام می‌شود و خطر کمتری بیمار را تهدید می‌کند.»

به گفته جان‌قربان، به ازای هر کیلوگرم وزن هر فرد، 10گرم کبد کافی است. کسی که 55 کیلوگرم وزن دارد، 550 گرم کبد برای فعالیت بدنش کافی است اما کبد هر فرد بزرگتر از این رقم‌هاست و وقتی قسمتی از کبد برداشته شود، می‌تواند دوباره خودش را بازسازی کند. هم در بدن گیرنده و هم در بدن اهدا کننده. به همین دلیل باید گیرنده سن و وزن کمتری نسبت به اهدا کننده داشته باشد تا پزشکان مجبور نباشند بخش زیادی از کبد اهدا کننده را بردارند به همین دلیل هم این نوع پیوند فقط در مورد بیماران کبدی خردسال و کودک انجام می‌شود: «مثلا کودکی که 12 کیلوگرم است، 120 گرم کبد لازم دارد. بخشی از کبد پدر و مادر به این کودک پیوند زده می‌شود و به مرور زمان کبد که به کارخانه شیمیایی بدن شهرت دارد، خودش را به اندازه طبیعی می‌رساند. مانند قابی که بخشی از آن خالی است و بعد از مدتی کبد دوباره اندازه آن قاب می‌شود

ضمن اینکه برای بیماران بزرگسال نمی‌توانیم این پیوند را انجام دهیم. چون همانطور که گفتم با توجه به وزن، مقدار کبد مورد نیازشان بیشتر است و اگر بخواهیم این حجم کبد را از بدن اهدا کننده جدا کنیم، آن وقت او دچار مشکل می‌شود. این پیوند فقط برای بچه‌ها مناسب است.

«اهدا کننده باید از بستگان درجه یک بیمار باشد، سن اهدا کننده باید بین 18 تا 55 سال باشد، گروه خونی اهدا کننده باید با گروه خونی گیرنده سازگار باشد، اهدا کننده نباید بیماری خاصی مانند دیابت، فشار خون غیر قابل کنترل، مشکلات کبدی، کلیوی، قلبی و ریوی داشته باشد و روی کبد اهدا کننده قبلا عمل جراحی انجام نشده باشد.»

«خیلی از این فروشنده‌ها با خود ما تماس می‌گیرند و ابراز تمایل می‌کنند برای فروش اعضایشان. یک نفر زنگ زده بود و می‌خواست قلبش را بفروشد. انگار اصلا متوجه نبود که بدون قلب نمی‌تواند زنده بماند. دیگری می‌خواست چشم هایش را بفروشد. از این موارد زیاد است.»

بازار آشفته اعضای بدن

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی این بازار در سایر کشورهای آسیایی بسیار پر رونق است و طبق همین آمار، قیمت کبد در چین 35 هزار دلار است. کلیه در مصر 5300 دلار و در پاکستان 8 هزار دلار فروخته می‌شود و لوزالمعده هم در چین 2هزار دلار و در ترکیه 35هزار دلار قیمت دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286615

بعد از پنی سیلین چینی، نوبت به سرنگ آلوده چینی رسید!

عضو سازمان نظام‌پزشكي در این خصوص تاکید کرده كه چون كسي از مصرف سرنگ‌هاي آلوده شكايت نكرد بنابراين هيچ سازمان و نهاد و ارگاني هم مسئله را دنبال نكرده است:  وجود اين واكسن‌ها و آمپول‌هاي چيني در كشور صحت دارد و مواردي كه بر اثر اين تزريق‌ها دچار مشكل شده‌اند را داريم اما اين افراد بايد به پزشك‌قانوني مراجعه كنند تا آن زمان پزشك‌قانوني در مورد آنها تشكيل پرونده دهد و اگر امروز شاهد آن هستيم كه پزشكي‌قانوني در اين مورد اعلام مي‌كند كه در هيچ موردي درباره آمپول‌هاي چيني پرونده‌اي ندارند به خاطر آن است كه افرادي كه بر اثر تزريق اين آمپول‌هاي چيني متضرر شده‌اند شكايت نكردند.
حرف‌هاي خسرونيا اين سوال را از سوي منتقدان پيش مي‌آورد كه مگر سازمان نظام‌پزشكي يك سازمان نظارتي نيست، آيا اين سازمان هم براي ورود به مسائلي كه قانون برعهده او گذاشته بايد منتظر شكايت متضرران مي‌ماند، آن هم در زماني كه مي‌داند با وجود 18 كارخانه توليدي اصلا نبايد مسئله به واردات سرنگ كشيده مي‌شد تا سرنگ‌هاي آلوده وارداتي جان بسياري از هموطنان را به خطر بيندازد؟
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286609




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید



تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 به نامِ برادري با فضا

 

آيا در فضا به جز ما، موجودِ خردمندي وجود دارد؟

وجود دارد

آيا شبيه ماست

نمي‌دانم

شايد زيباتر از ماست

مثلا" شبيه دِرفش است اما نازک‌تر از چمن

شايد هم شبيه مورچه است اما بزرگ‌تر از تراکتور

شايد هم شبيه صداي غِژ غِژ درِ اتاق باشد

شايد هم نه زيباتر از ماست، و نه زشت‌تر

شايد هم مو به مو شبيه ما باشد

 

و در يکي از ستارگان

         نمي‌دانم در کدام يک

در يکي از ستارگان، سفير ما با او صحبت خواهد کرد

        نمي‌دانم به چه زباني

اما در يکي از ستارگان سفير ما با او صحبت خواهد کرد

خواهد گفت: تاواريش1

مي‌دانم که صحبت را با اين کلمه شروع خواهد کرد

خواهد گفت تاواريش

من نه براي ساختنِ پايگاهِ نظامي به ستاره‌ي تو آمده‌ام

               نه براي گرفتنِ حقِ امتيازِ نفت و ميوه

قصدِ فروشِ کوکاکولا را هم ندارم

من آمده‌ام تا به تو سلامي گويم به نامِ اميدهاي روي زمين

به نامِ نانِ رايگان و گل ميخکِ رايگان

به نامِ نان‌هاي نيک‌بختي و آرامش‌هاي نيک‌بختي

"و به جز رخسارِ يار، به نامِ برابري و مساوات در هر جا و هر چيزي"

                                             که بتوان گفت

به نامِ خانه‌ها

     سرزمين‌ها

        دنياها

            به نامِ برادري با فضا.

                                                                             13 آوريل 1961 پاريس

تاريکي صبح، ناظم حکمت، ترجمه پروين همتي ص408 نشر دنياي نو، 1383



1 – در زبان روسی به معنی دوست و رفیق است.




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

نتیجه دخالت سودجویانه نظام سرمایه در طبیعت: حسرت حیوان به خاطر از دست دادن محیط زندگیش




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

غسال ها در مورد شغلشان چه می گویند؟!

حدودا روزي 30 تا40 مرده را غسل مي‌دهم و استراحت ما وقتي است که حضرت عزرائيل مرخصي بگيرد!
اطرافيانم نسبت به من و شغلم احساس خوبي ندارند و ارتباط مان با آنها بسيار کم شده، من از اين موضوع بسيار ناراحتم، کسي نيست که از آن‌ها بپرسد که آيا من کار اشتباهي مي‌کنم که از من بدشان مي‌آيد؟
ارنواز / 38 ساله
راستش شستن اجساد ناقص و يا سوخته براي من سخت است و در روحيه‌ام تاثير بدي دارد. وقتي جنازه جواني زير دستم مي‌آيد تا غسلش مي‌دهم، دلم خيلي مي‌سوزد و اشکم در مي‌آيد.
با برخي‌ها هم که مدام نيش و کنايه‌ مي‌زنند، مجبور به قطع رابطه شده‌ايم.
مردانه / 49 ساله
هرروز ساعت 7 ابتدا کار را با مرده‌هاي سردخانه شروع مي‌کنيم و بعد نوبت به مرده‌هاي جديد مي‌رسد که در آنها همه نوع وجود دارد، کوچک، بزرگ، پير و جوان که از شهر يا روستا مي‌آورند.
ما هيچ روزي تعطيل نيستيم. در عيد و شهادت و حتي جمعه‌ها بايد سر کار بياييم. خانواده‌ام هم به پاي من سوخته‌اند و آن‌ها هم هيچ تفريحي ندارند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287044

 حكم اخراج كارگران فولاد زاگرس لغو شد/ پرداخت مطالبات معوقه ظرف ۱۵ روز

در جریان دومین سفر کارگران اخراجی کارخانه فولاد زاگرس به تهران، کمسیون اصل ۹۰ مجلس دیروز با حضور نمایندگان کارگران و کارفرما به همراه نمایندگانی از سهامداران این کارخانه تشکیل جلسه داد.

«زاهد ربیعی» که به عنوان نماینده کارگران در جلسه دیروز کمیسیون اصل ۹۰ شرکت کرده بود درباره نتیجه این جلسه به ایلنا گفت: در جلسه دیروز مصوب شد تمامی ۲۳۵ کارگر اخراج شده به کار خود بازگردند و کارفرما حق قطع رابطه کاری این کارگران با کارخانه را ندارد.
او افزود: همچنین تکلیف شد کارخانه به سرمایه گذاری که صلاحیت مدیریت کارخانه را داشته باشد واگذار شود و هر سرمایه‌داری که کارخانه را تحویل گرفت، برای ادامه تولید از نیروهای فعلی استفاده کند و حق اخراج کارگران را ندارد.
این کارگر کارخانه فولاد زاگرس ادامه داد: کارفرما در جلسه دیروز متعهد شد تا یافتن سرمایه گذار جدید با استفاده از امکانات شورای ویژه‌ای بنام شاک که از کارگران واحد‌های بحران‌زده حمایت می‌کند، مقرری بیکاری کارگران را پرداخت کند تا ارتباط کارگران با کارخانه تداوم داشته باشد.
ربیعی افزود: در این جلسه کارفرما تعهد داد معوقات حقوقی کارگران را حداکثر تا ۱۵ روز آینده پرداخت کند و از کارگران خواست با دریافت حقوق ماهانه تا اطلاع ثانوی در کارخانه حضور فیزیکی نداشته باشند.
او اضافه کرد: طبق دستور رئیس کمسیون اصل نود، صورت جلسه مصوبه دیروز کمسیون برای اطلاع و اجرا به کارفرما و سایر ادارات و نهادهای دولتی ابلاغ می‌شود.

پیشینه اعتراض

۲۳۵ کارگر کارخانه فولاد زاگرس که در روزسه شنبه ۱۸ تیرماه، به دلیل آنچه از سوی کارفرما «ناتوانی مالی و زیان‌ده بودن تولید» ذکر می‌شد اخراج شدند. این کارگران اخراجی که در روزهای ۱۹ و ۲۰ تیرماه در مقابل اداره کار قروه و استانداری کردستان تجمع کرده بودند روز (دوشنبه ۲۴ تیرماه) به دلیل دریافت نکردن پاسخی از سوی مسئولان استانی راهی تهران شدند و با تجمع در خیابان پاستور که محل استقرار تعدادی از نهادهای دولتی و حکومتی است، تجمع کردندوبعد از آن در روز‌های ۲۵ و۲۶ تیر ماه به در ادامه تجمعات خود در مقابل ساختمان قوه مقننه خواستار بازگشایی کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه خود شدند، که در ‌‌‌‌نهایت در آخرین روز تجمع خود در تهران، با وعده‌ نماینده شهرستان قروه «قادرمرزی» در مجلس، اعتماد کردند وبه شهر خود بازگشتند.

پس از بازگشت ۱۸۰ کارگر اخراجی فولاد زاگرس از سفر اعتراضی سه روزه به تهران، صبح روز ۲۷ تیر ماه تمامی ۲۳۵ کارگر اخراجی این کارخانه برای چهارمین روز متوالی تجمع اعتراضی خود را مقابل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه ادامه دادند وهمه این کارگران برای بازگشت بکار خود با تشکیل یک پرونده واحد به اداره کار شهرستان قروه طرح شکایت کردند.

با وجود این، کارگران فولاد زاگرس بامداد دیروز ۳۱ تیر ماه نیز برای پی گیری مطالبات خود به تهران آمده و در مقابل مجلس شورای اسلامی، حضور پیدا کردند و عصر‌‌‌‌ همان روز با تشکیل جلسه کمسیون اصل نود به شهرستان قروه در کردستان بازگشتند و منتظر اجرای مصوبه کمسیون اصل ۹۰ هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=91487

10 هزار برابر سریعتر از تکامل!

بنابر ادعای دانشمندان، روند تکامل می تواند سریع باشد، اما نه به اندازه‌ای که توانایی سازگاری با آهنگ سریع تغییرات آب و هوایی حاصل از فعالیت‌های انسان را داشته باشد. به گفته "جان وینز"، استاد زیست شناسی تکاملی و محیط زیست در دانشگاه آریزونا، اکثر مهره‌داران باید سرعت تکامل خود را 10 هزار برابر افزایش دهند تا قادر به سازگاری با سرعت گرمایش جهانی باشند.

جان وینز و همکارانش به بررسی 17 گروه از حیوانات شامل 540 گونه مختلف از دوزیستان، پرندگان، خزندگان و پستانداران پرداخته تا میزان سازگاری آنها با تغییرات آب و هوایی را تعیین کنند. پژوهشگران به طور ویژه زمانی را که این گونه‌ها بر اساس داده‌های ژنتیکی به گونه‌های جدید تقسیم شده‌اند را مورد بررسی قرار داده که معیاری از سرعت تکامل آنها محسوب می شود. سپس آن را با تغییرات آب و هوایی در مکان زندگی حیوانات در زمان‌هایی مشابه طی تاریخ زمین شناسی مقایسه کرده‌اند. بر همین اساس، دانشمندان دریافته‌اند گونه‌ها تنها قادر هستند تغییر دمای جهانی به میزان حدود یک درجه سانتیگراد در هر میلیون سال را تحمل کنند.

مشکلی که وجود دارد مصرف سوخت‌های فسیلی غنی از کربن توسط انسان و انتشار گازهای با قابلیت حفظ گرما در اتمسفر به میزانی است که احتمالا موجب افزایش چهار درجه سانتیگرادی دمای جهان تا سال 2100 خواهد شد. از این رو، اگر گونه‌ها قادر به مهاجرت به زیستگاه‌های خنک‌تر نباشند، رهایی از این مخمصه و ادامه حیات آنها بعید خواهد بود.

به گفته "رابرت هولت"، استاد زیست شناسی تکاملی در دانشگاه فلوریدا، روندهای تکامل سریع بسیاری در جهان همانند بسیاری از حیواناتی که گمان می کنید شامل آنها می شوند، اما این گونه نیستند، وجود دارند. به عنوان مثال، خرچنگ نعل اسبی طی 300 میلیون سال تغییر چندانی نداشته، اما نقش اکولوژیکی آن نیز تغییر قابل توجهی نکرده است. از این رو، "سکون" تکاملی کلید بقای این حیوان بوده است.

اما این شرایط یکسان نبوده و ویژگی مشابه برای برای گونه‌هایی مانند پرندگان، خزندگان یا دو زیستان که به صورت مستقیم تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی سریع قرار می گیرند می تواند شرایط وخیمی را ایجاد کند. گونه‌هایی که توانایی بیشتری برای تغییر دارند همیشه موفق نبوده و حتی تنوع ژنتیکی ممکن است برای نجات آنها کافی نباشد. سرعت کاهش جمعیت در میان آنها می تواند چنان بالا باشد که امکان جلوگیری از انقراض وجود نداشته باشد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287142

 




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید

 

زندگی و زمانه احمد شاملو

دوم مرداد، سیزده سال از درگذشت احمد شاملو، شاعر پر آوازه ایرانی می گذرد. شاعری که یکی از بزرگترین و تاثیرگذارتیرین چهرهای ادبیات ایران در قرن گذشته بود. شهرت اصلی شاملو به خاطر نوآوری در شعر معاصر فارسی و سرودن گونه‌ای شعر است که با نام شعر سپید یا شعر شاملویی شناخته می‌شود. شاملو علاوه بر شعر، فعالیت‌هایی مطبوعاتی، پژوهشی و ترجمه‏‌هایی شناخته‌شده دارد. مجموعه کتاب کوچه او بزرگ‌ترین اثر پژوهشی در باب فرهنگ عامه مردم ایران می‌باشد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/334017

وبلاگ آموختن یاد و خاطره‌های این شاعر شهیر که شعرهایش هدفی جز برای بهتر زندگی کردن جامعه بشریت نداشته، گرامی می‌دارد. شعر افق روشن از اوست:

افق روشن

احمد شاملو

روزي ما دوباره کبوترهايمان را پيدا خواهيم کرد

و مهرباني دست زيبايي را خواهد گرفت.

روزي که کم‌ترين سرود

                                      بوسه است

و هر انسان

براي هر انسان

برادري است.

روزي که ديگر درهاي خانه‌شان را نمي‌بندند

قفل

     افسانه‌يي‌ست

و قلب

براي زندگي بس است.

روزي که معناي هر سخن دوست داشتن است

تا تو به خاطر آخرين حرف دنبال سخن نگردي.

روزي که آهنگ هر حرف

                                       زندگي‌ست

تا من به خاطر آخرين شعر رنج جست‌و‌جوي قافيه نبرم.

روزي که هر لب ترانه‌يي‌ست

تا کم‌ترين سرود، بوسه باشد.

روزي که تو بيايي، براي هميشه بيايي

و مهرباني با زيبايي يکسان شود.

روزي که ما دوباره براي کبوترهايمان دانه بريزيم ...

و من آن روز را انتظار مي‌کشم

حتي روزي

که ديگر

نباشم.




تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب